De nieuwe regels verplichten lidstaten onder meer speciale software te
gebruiken bij de analyse van gegevens van de digitale tachograaf. De
regelgeving moet zowel leiden tot een betere opsporing van misbruik van de
tachograaf als tot het voorkomen van tijdverlies voor chauffeurs die zich
wel aan de voorschriften houden.

Brancheorganisatie
Brancheorganisatie EVO vindt het een goede zaak dat Brussel werk maakt van de
digitale tachograaf. De verladersorganisatie keurt elke vorm van fraude af,
maar is fel tegen nog strengere en complexere regelgeving. Daarom vindt zij
het positief dat door het gebruik van speciale software het tijdverlies voor
chauffeurs bij controles wordt teruggedrongen, aldus de organisatie in een
reactie.

De digitale tachograaf brengt volgens een woordvoerder al aanzienlijke
administratieve lasten met zich mee. "Bedrijven die zich gewoon aan de
rij-en rusttijden houden moeten daarom niet extra worden gestraft met
tijdsverlies als gevolg van de controles."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl