De Europese Commissie heeft dat duidelijk gemaakt aan de KLM. ,,De KLM moet
zich houden aan de EU-regels”, zei een woordvoerder van de commissie
dinsdag. ,,We gaan ervan uit dat de KLM voldoet aan haar verplichtingen”,
aldus de woordvoerder. Hij wilde niet speculeren over wat er gebeurt als de
KLM in gebreke blijft, maar zei wel dat de Europese Commissie de vinger aan
de pols houdt.

Tot dusver heeft de luchtvaartmaatschappij, onderdeel van Air France-KLM,
passagiers die strandden door de aswolk, slechts de kosten voor een dag en
een nacht vergoed. KLM blijft die lijn volgen en beoordeelt iedere
individuele claim naar redelijkheid. Een dag en een nacht compensatie vindt
KLM redelijk, stelt de luchtvaartmaatschappij in een reactie.

,,KLM kent de regels”, aldus de luchtvaartmaatschappij. Maar KLM wijst erop
dat die niet zijn bedoeld voor situaties van extreme overmacht, zoals de
aswolk ,,Dat hebben ook de Europese Commissie en de raad van ministers in de
afgelopen maanden herhaaldelijk formeel vastgesteld.” Zij hebben ook een
snelle herziening van die regels aangekondigd en komen later dit jaar met
voorstellen, aldus KLM.,,In de tussentijd zal KLM iedere claim beoordelen op
de individuele merites. Dat betekent een dag en een nacht compensatie.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl