Etihad zou een ex-topman van Air Berlin willen gebruiken als zetbaas om de noodlijdende luchtvaartmaatschappij over te nemen, volgens berichten in de Duitse pers.
De Duitse luchtvaartmaatschappij Air Berlin zit in de problemen. Air Berlin maakt verlies en heeft 800 miljoen schuld. Nieuw kapitaal is dringend nodig om het bedrijf overeind te houden. Grootaandeelhouder Etihad uit de Verenigde Arabische Emiraten staat klaar om het benodigde geld in te brengen, maar mag als buitenlandse investeerder hooguit de helft van de aandelen in handen hebben.
Volgens berichten in de Duitse pers zou Etihad ex-Air Berlin-topman Joachim Hunold willen gebruiken om toch aan een meerderheidsbelang te komen. Hunold zou aan het hoofd staan van een groep aandeelhouders die overige aandeelhouders willen uitkopen.
Gefaalde topman
Saillant: Hunold moest aftreden als topman vanwege aanhoudend slechte resultaten. Merkwaardige comeback, des te meer omdat het niet waarschijnlijk is dat hij de miljarden die hij op tafel wil leggen zelf heeft verdiend in de tussentijd. In de Duitse pers wordt gespeculeerd dat Hunold de benodigde miljarden in de Verenigde Arabische Emiraten kan lenen.
Maar die actie zou waarschijnlijk op grote tegenstand in de sector stuiten. Duitse vliegmaatschappijen en luchhavens voelen sich sowieso bedreigd door de staatsmaatschappijen uit de Golf en hun grote financiële reserves. “Dat laten we ons niet gebeuren”, zegt een vertegenwoordiger van de branche. Zelfs als de Duitse politiek deze constructie zou toelaten, zouden concurrenten meteen actie ondernemen.
EU verscherpt controles
Volgens Duits recht moeten Europese aandeelhouders een meerderheidsbelang hebben in Air Berlin. De EU heeft al een scherpere controle op eigendomsconstructies aangekondigd. Volgens een hoge EU-ambtenaar heeft de EU "de afgelopen tijd staten moeten waarschuwen dat ze acties ondernemen die niet in overeenstemming zijn met de wetten van de EU."
Etihad voert sinds de oprichting in 2003 een agressief expansiebeleid en heeft belangen gekocht in onder meer het Indiase Jet Airways, Air Serbia, Virgin Australia, Air Seychelles en het Ierse Air Lingus.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl