- Het Chinese Engwe timmert in Europa aan de weg met fatbikes en andere typen elektrische fietsen. Het merk wil ook Nederland veroveren.
- Business Insider kreeg de kans om enkele honderden kilometers te rijden op de Mapfour N1 Pro, een op papier erg complete e-bike die net geen 2000 euro kost.
- Lees wat wij prettig en minder prettig vinden aan deze nogal onbekende, maar over het algemeen erg fijne e-bike.
- Lees ook: Is de Tenways CG0600 Pro de beste e-bike onder de €2.000? Dit viel ons op na enkele honderden kilometers
E-bikemerken genoeg, maar het landschap is flink in beweging. Heel wat merken uit Nederland en het buitenland zijn in de nasleep van de coronaperiode failliet gegaan. Een deel kon een doorstart maken, met Vanmoof als bekendste voorbeeld.
Ondertussen azen relatief nieuwe merken op marktaandeel in fietsland Nederland. Engwe is zo’n merk. Gevestigd in China, maar trots om te benoemen dat het zijn fietsen in Europa produceert. Het merk stuurde ons de Mapfour N1 Pro op, die op een euro na 2000 euro kost.
Een paar jaar geleden was een e-bike van 2000 euro zeldzaam en ook anno 2025 kosten veruit de meeste elektrische fietsen honderden tot duizenden euro’s meer. De merken die scherp geprijsde e-bikes aanbieden, zijn vaak van Chinese afkomst.
Tenways is er relatief groot door geworden en Engwe mikt dus ook duidelijk op zijn prijspunt. Sterker nog: de code ‘ENGWEV150FF’ schraapt in de Engwe-webwinkel nog eens 150 euro van de prijs af, waardoor de Mapfour N1 Pro voor 1849 euro van eigenaar wisselt.
Het roept de vraag op wat voor e-bike je voor die scherpe prijs krijgt, en op welke punten een duurdere e-bike zich mogelijk onderscheidt. De afgelopen weken fietsten wij op de Engwe-fiets. Wat ons opviel, lees je hieronder.