E-bikemerken genoeg, maar het landschap is flink in beweging. Heel wat merken uit Nederland en het buitenland zijn in de nasleep van de coronaperiode failliet gegaan. Een deel kon een doorstart maken, met Vanmoof als bekendste voorbeeld.

Ondertussen azen relatief nieuwe merken op marktaandeel in fietsland Nederland. Engwe is zo’n merk. Gevestigd in China, maar trots om te benoemen dat het zijn fietsen in Europa produceert. Het merk stuurde ons de Mapfour N1 Pro op, die op een euro na 2000 euro kost.

Een paar jaar geleden was een e-bike van 2000 euro zeldzaam en ook anno 2025 kosten veruit de meeste elektrische fietsen honderden tot duizenden euro’s meer. De merken die scherp geprijsde e-bikes aanbieden, zijn vaak van Chinese afkomst.

Tenways is er relatief groot door geworden en Engwe mikt dus ook duidelijk op zijn prijspunt. Sterker nog: de code ‘ENGWEV150FF’ schraapt in de Engwe-webwinkel nog eens 150 euro van de prijs af, waardoor de Mapfour N1 Pro voor 1849 euro van eigenaar wisselt.

Het roept de vraag op wat voor e-bike je voor die scherpe prijs krijgt, en op welke punten een duurdere e-bike zich mogelijk onderscheidt. De afgelopen weken fietsten wij op de Engwe-fiets. Wat ons opviel, lees je hieronder.

De Engwe Mapfour N1 Pro is een complete e-bike onder de €2.000: dit zijn onze ervaringen