Volgens het concern sluit Bing beter aan bij de wensen van de consument dan
andere zoekmachines. Dat maakte Microsoft donderdag bekend.

Veel speculatie
Over Bing, waarvoor Microsoft eerder de codenaam
Kumo
hanteerde, werd al maandenlang gespeculeerd. Donderdag toont het
concern de zoekmachine voor het eerst op een technologieconferentie in
Californië.

Bing start in de VS
De introductie van Bing vindt niet overal tegelijk plaats. Volgende week
woensdag zijn als eerste de Verenigde Staten en Canada aan de beurt. De
lancering gaat gepaard met een grootscheepse reclamecampagne.

Wanneer andere landen volgen is nog niet bekend. Nederlandse gebruikers moeten
het voorlopig doen met een testversie. Bing vervangt de huidige zoekmachine
van Microsoft, Live Search.

‘Minder heen en weer klikken’
"Veel mensen zijn niet tevreden over de resultaten die zoekmachines
bieden”, zegt Derk Wagelaar, die de internetdivisie van Microsoft in
Nederland leidt. "Wij willen relevantere zoekresultaten leveren en
mensen de tijd van het heen en weer klikken besparen.”

Om heen en weer klikken te voorkomen, biedt Bing alvast een blik op een deel
van de site wanneer de gebruiker met de muis over de zoekresultaten beweegt.
Hierdoor kunnen gebruikers volgens Microsoft sneller beoordelen of het
zoekresultaat relevant is.

Zoeksuggesties
Aan de hand van de eerste zoekterm verschijnt ook een aantal suggesties voor
specifiekere zoekopdrachten. Bij het zoeken op een automerk kan bijvoorbeeld
op accessoires of op video's van dit specifieke merk worden gezocht.
Vervolgens kan de gebruiker de zoekopdracht weer verder specificeren,
bijvoorbeeld op kleur van de auto.

Binnen de zoekomgeving biedt Bing bovendien een aantal extra
functionaliteiten. Zo kan de speurder de gewenste prijscategorie kiezen bij
restaurants, vluchten of hotels. Een overzicht van relevante beoordelingen
door gebruikers, afkomstig van populaire vergelijkingssites, is ook
mogelijk. Hiermee concurreert Bing dus direct met vergelijkingssites, zoals
het Nederlandse vergelijk.nl of iens.nl.

Locatie is ook een factor
De zoekmachine neemt de locatie van de gebruiker, indien relevant, mee in het
berekenen van zoekresultaten. Vanwege de regiogebonden functies lanceert
Microsoft de zoekmachine per land.

Gaan mensen Bingen?
Voor Microcoft ligt de grootste uitdaging in het overtuigen van consumenten
om te veranderen van favoriete zoekmachine. Microsoft heeft namelijk een
grote achterstand op zijn grootste concurrenten Google en Yahoo!.

In de Verenigde Staten heeft het concern met Live Search volgens
onderzoeksbureau comScore een marktaandeel van ongeveer 8 procent, terwijl
Google en Yahoo! respectievelijk ongeveer 64 en 20 procent voor hun rekening
nemen. Ondertussen staan deze concurrenten ook niet stil en zijn hard bezig
met het verder optimaliseren van de eigen zoekresultaten.

Naamsbekendheid
Wagelaar bevestigt dat het verkrijgen van naamsbekendheid de grootste
uitdaging is. "In de reclamecampagne wordt flink geïnvesteerd.'' Hoewel
hij geen bedrag wil noemen, circuleert in de internationale media een bedrag
van 80 à 100 miljoen dollar, ongeveer vier keer zoveel als het totale
advertentiebudget van Google in 2008.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl