Sinds Donald Trump de president van de Verenigde Staten is, vliegen minder passagiers naar Dubai. Dat dwingt vliegmaatschappij Emirates ertoe om de nodige vluchten te schrappen.

Emirates, een van de succesvolste groeiers op de luchtvaartmarkt, vliegt vanuit thuisbasis Dubai naar twaalf Amerikaanse steden. Vijf van die verbindingen zullen de komende maanden met minder bezoekjes van de kenmerkende Airbus A380’s of Boeing 777’s van Emirates moeten doen.

Boston, Los Angeles en Seattle zijn onder de ‘gedupeerden’. Zij houden nog wel een dagelijkse verbinding met Dubai, maar niet meer de twee vluchten per dag die ze hadden. Ook Fort Lauderdale en Orlando in Florida leveren in.

‘Directe invloed op consumenten’

“Dit is een commerciële reactie op de verzwakte vraag vanuit de Verenigde Staten”, zegt een woordvoerder tegen Business Insider. “De recente invoering van visumplicht, hogere veiligheidsvoorschriften en -screening en beperkingen voor elektronische apparaten hebben een directe invloed op de interesse van consumenten en de vraag voor vliegtickets naar de VS.”

Voordat Trump het Witte Huis betrok, zag Emirates naar eigen zeggen jarenlang sterke groei op de Amerikaanse markt. Maar sinds Trump de scepter zwaait is er juist een ‘significante verslechtering’. Die valt samen met het inreisverbod voor mensen uit negen voornamelijk islamitische landen. De Verenigde Arabische Emiraten staan weliswaar niet op die lijst, maar Emirates verbindt met haar enorme netwerk wel een aantal van die landen met Europese en Noord-Amerikaanse luchthavens.

Wellicht is het een onbedoeld bijeffect van Trumps beleid, maar de drie grootste Amerikaanse luchtvaartbedrijven – Delta, United en American – zullen verguld zijn met de gevolgen. Net als Europese vliegers zijn ze kritisch over hoe de drie ‘Golfcarriers’ – Qatar Airways, Emirates en Etihad – de wereldwijde markt bestormen met verkapte staatssteun uit de diepe zakken van hun overheden.