Een Domaine Lorgeril uit 2008 bij het NRC, een pakket Limburgse wijnen bij de
Volkskrant, een Borgoluce prosecco uit de Veneto bij het Financieele Dagblad
of een Sequoia mountain Chardonnay bij De Pers.

De meeste kranten hebben inmiddels wel een webshop waarin ook wijn wordt
verkocht.

Webshops als derde stroom van inkomsten, naast advertenties en abonnees,
worden voor kranten steeds belangrijker. De Volkskrant behaalde in 2009 een
omzet van 9 miljoen euro uit de webshop, een stijging van 70 procent ten
opzichte van een jaar eerder. Andere kranten doen geen uitspraken over de
omzet in de webshop.

Derde geldstroom
Op een bijeenkomst over webshops eerder dit jaar meldde Alexandra Jankovich
van adviesbureau Spark en Co dat de derde geldstroom nu goed is voor 2 tot 5
procent van de inkomsten van krantenuitgevers. Toenmalig uitgever van NRC
Handelsblad Gert Jan Oelderink verwachtte in 2009 dat de inkomsten uit de
webshop op korte termijn uit zouden groeien naar 15 procent van alle
inkomsten van de krant.

Wijn beslaat “een aanzienlijk deel” van de inkomsten van de NRC webshop, zo
meldt Joost Poort retailmanager bij NRC. NRC Handelsblad verkoopt al sinds
2007 wijnen in samenwerking met wijnkoperij Ockhuysen. Per jaar bestellen
ongeveer 20.000 mensen een of meerdere flessen wijn via de krant. Over omzet
of totale bestellingsaantallen doet NRC geen uitspraken.

Volkskrant
Bij de Volkskrant, die nu twee jaar wijnen verkoopt is het aandeel van wijnen
in de totale webshop nog relatief klein, de segmenten boeken en dvd’s zijn
groter. Gemiddeld wordt er via de krant tussen de twee- en drieduizend
flessen per maand verkocht.

Wegener, uitgever van regionale kranten en De Pers, zegt per maand ruim boven
de tienduizend flessen te verkopen. “Met uitschieters naar het dubbele
aantal”. Nu Wegener sinds begin 2010 ook wijnen verkoopt via De Pers ziet de
uitgeverij daar nog veel groeimogelijkheden. “De Pers loopt nu nog achter
bij de andere kranten, op den duur moet die net zo groot worden als de
regionale kranten.”

Onderscheidend zijn
Elke krant probeert zich te onderscheiden met zijn wijnen. NRC profileert
zich door de samenwerking met Okhuysen, een van de bekendste wijninkopers
van Nederland. De Volkskrant houdt de touwtjes zelf in handen door zonder
tussenkomst van een wijninkoper te werken en wijnen zoveel mogelijk direct
van wijnboeren te kopen.

Wegener moet het hebben van de goede prijs-kwaliteitsverhoudingen. “We zien
zeker een trend”, meldt een woordvoerder van het Productschap Wijn, dat de
Nederlandse verkoopcijfers van wijn bijhoudt. Maar absolute cijfers zijn er
niet. De verkoop via kranten wordt door het GFK gemeten in de categorie
‘bestellingen per email’ en die beslaat twee procent van de totale
wijnomzet. Maar daar zitten ook private wijnclubs of andere webverkopen bij.

“De totale wijnconsumptie blijft ongeveer gelijk, dus als dit segment groeit,
dan zal het ten koste gaan van een ander segment. Deze wijnclubs verkopen
vooral wijnen uit het duurdere segment. Ze zijn niet echt een concurrentie
voor de supermarkten, eerder voor de slijterij en de wijnhandel”, aldus het
productschap.

Maar niet alle kranten zien de verkoop van wijn als een goede manier om de
inkomsten te spekken.

De Telegraaf schroefde onlangs het wijnaanbod flink terug. Wie zijn wijnen via
de shop van de Telegraaf wil kopen, kan in de categorie ‘specials’ onder de
Dikkie Dik tuinset en de Airmax Antisnurkset een pakket Librijewijnen
vinden. “We verkochten vroeger meer wijnen”, meldt een woordvoerder. “Maar
om nu te zeggen dat we ermee gestopt zijn omdat het niet liep, is nogal een
negatieve invalshoek. We zijn nog op zoek naar wat er nu goed loopt in de
webshop. Andere producten doen het bij ons beter.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl