"Ik ben een knipper, geen manager”, zegt kapper Hennie Cornet uit Haarlem
over zichzelf. Cornet, die een eigen zaak in Haarlem heeft, nog geen last
van de recessie, maar hoort wel van steeds meer klanten die hun baan kwijt
zijn. “Op een gegeven moment zullen we het toch gaan merken, dan kan ik maar
beter voorbereid zijn.”
Zakelijk runnen van een kapsalon
Cornet is een van de deelnemers aan het Aveda Business College, een cursus
voor salonhouders over het zakelijk runnen van een kapsalon. Centraal staat
de vraag hoe kappers de recessie kunnen trotseren.
Cosmeticaconcern Aveda geeft de cursussen in de Verenigde Staten al sinds
2002. De kappers krijgen concrete standaarden waar hun zaak aan moet voldoen
om financieel goed te draaien. Zo geldt dat het personeel gemiddeld 85
procent van de tijd aan klanten moet besteden.
Is dat minder, dan moeten er mensen uit. “Veel eigenaren zijn blij met dit
soort tips. Meestal hebben ze geen idee hoe ze er zakelijk voorstaan. Dit
zijn concrete punten waaraan ze kunnen aflezen hoe hun zaak ervoor staat en
wat er moet verbeteren”, vertelt Jeffrey Cook, nu manager Benelux en
destijds degene die het programma heeft ontwikkeld in de VS.
Creatieve types
“De meeste saloneigenaren zijn creatieve types. Ze openen een salon omdat ze
mooie en creatieve dingen willen doen, maar over het algemeen hebben ze geen
zakelijke achtergrond”, zegt Cook.
“Zorg dat tenminste de helft van je klanten een kleurbehandeling neemt”, roept
Jean Marc Laurent, de cursusleider en salonhouder in Utrecht. “Kleurklanten
zijn trouwe klanten en komen vaak terug. En wat doe je voordat de klant uit
de stoel komt? Juist! Alvast een nieuwe afspraak maken!”
Praktische tips
Tijdens de dag worden er vooral praktische tips gegeven. Hoe je ervoor kan
zorgen dat klanten meteen de volgende afspraak inplannen of na het knippen
ook shampoo kopen.
Het bedrag dat Nederlanders gemiddeld bij een kapper besteden, is gedaald. In
het derde kwartaal van 2008 gaven mensen nog gemiddeld 28,40 euro uit aan de
kapper, in het vierde kwartaal bedroeg dat 26,80.
Concurrentie
De oorzaak? Het zou de crisis kunnen zijn, maar waarschijnlijker is het de
almaar toenemde concurrentie.
Het aantal kappers in Nederland groeit al jaren gestaag. Sinds 2004 komen er
elk jaar tussen de 1.000 en 2.000 kapsalons bij. Dit zijn vooral
zelfstandigen zonder personeel. Het aantal kapperszaken waar twee of meer
mensen werken, is al jaren stabiel rond de 6.000. De rest van de 18.528
kapperszaken die ons land rijk is, zijn eenpitters.
Met 30 te duur
“In de kappersbranche stromen mensen jong in, en zo rond hun 30e zijn ze vaak
te duur voor een salon. Dan beginnen ze voor zichzelf. Een kapper kan met
relatief beperkte middelen voor zichzelf beginnen, je hebt alleen een stoel
en een schaar nodig. Maar ze zijn vaak niet zo goed voorbereid”, vertelt
Richard Vixseboxse, bij het hoofdbedrijfschap Ambachten verantwoordelijk
voor de kappersbranche.
“Meer kennis over ondernemen bij beginnende kappers is een van onze
speerpunten. We organiseren wel startersbijeenkomsten, maar heel veel animo
is er niet voor.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl