• Elektronicaconcern BCC moet laveren tussen kritische consumenten die hun koopkracht zien dalen, en stijgende kosten.
  • Financieel directeur Bas van Palenstein licht tegenover CFO.nl toe hoe BCC de dunne marges probeert te beschermen.
  • Onder meer op het gebied van voorraadbeheer en logistiek vallen er kostenvoordelen te behalen.
  • Lees ook: Biertjes Heineken vanaf 1 januari 2023 bijna 11% duurder

Het zijn geen makkelijke tijden voor bedrijven in de consumentenmarkt: door stijgende prijzen van energie en voeding, letten consumenten scherper op hun budget voor andere aankopen. Tegelijk kampen veel bedrijven zelf ook met stijgende kosten.

Financieel directeur Bas van Palenstein van elektronicaketen BCC kan daarover meepraten, want de winstmarges van retailers in de elektronicamarkt zijn dun en hoge verkoopvolumes zijn essentieel om de vaste kosten te kunnen dragen. “Boven ons hoofd hangt ook de minimumloonverhoging van 10 procent en de forse cao loonstijgingen”, zegt Van Palenstein in een interview met CFO.nl.

CFO van Palenstein benadrukt dat scherp op de kosten letten essentieel wordt in 2023, onder meer met aanscherping van het voorraadbeheer en de logistiek. Klanttevredenheid blijft van groot belang, maar volgens de financieel directeur moet je je daarbij als bedrijf afvragen wat echt essentieel is voor klanten.

LEES HIER het hele interview met CFO Bas van Palenstein van BCC op CFO.nl: ‘De grote winst zit in processen.’