Nissan rekent op een subsidieregeling van de Japanse overheid om consumenten
massaal aan de milieuvriendelijke auto te krijgen. Verrekend voor subsidies
komt de prijs van een Leaf volgens het concern op iets minder dan 3 miljoen
yen. Dat is nog altijd anderhalf keer zo veel als de prijs van een Prius,
het milieu-icoon van rivaal Toyota.
De Prius en de Leaf zijn echter niet helemaal vergelijkbaar. De Leaf, met een
bereik van 160 kilometer, wordt volledig elektrisch aangedreven, terwijl de
Prius bij hogere snelheden ‘bijtapt’ uit de benzinetank. Carlos Ghosn, die
zowel over Nissan als over Renault de scepter zwaait, heeft veel vertrouwen
in de markt voor ‘groene’ auto’s. Hij denkt dat elektrische auto’s in 2020
een marktaandeel hebben van 10 procent. Nissan hoopt in het huidige
boekjaar, dat loopt tot en met maart 2011, ongeveer zesduizend Leafs te
verkopen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl