• China produceerde afgelopen jaar bijna 80 procent van alle lithiumhydroxide die wordt gebruikt voor accu’s van elektrische auto’s.
  • De crisis rond het coronavirus heeft in februari voor het eerst sinds 2 jaar geleid tot een prijsstijging van lithium.
  • De aanbodverstoring in China maakt duidelijk dat westerse makers van elektrische auto’s risico’s nemen, als ze te sterk leunen op lithium uit China.

Mijnbouwers zorgden de afgelopen jaren voor een forse stijging van het aanbod van lithium, een essentiële grondstof voor lithium-ion accu’s die onder meer in elektrische auto’s worden gebruikt. Dat zorgde voor dalende lithiumprijzen, maar de economische crisis rond het coronavirus brengt daar verandering in.

China produceerde afgelopen jaar bijna 80 procent van alle lithiumhydroxide die wordt gebruikt voor de accu’s van elektrische auto’s. Maar die toevoer is ontregeld door de epidemie van het coronavirus.

De prijs van lithiumhydroxide is vorige maand volgens Benchmark Mineral Intelligence met 3,1 procent gestegen, een direct gevolg van Covid-19. Die stijging komt na een gestage daling van lithiumprijzen sinds maart 2018, als gevolg van een toename van het aanbod van lithium die groter was de de productie van accu’s.

De Chinese producent Ganfeng, die lithium levert aan grote automakers als Tesla en Volkswagen, heeft prijzen met bijna 10 procent verhoogd wegens hogere productiekosten en logistieke moeilijkheden, meldt zakenkrant The Financial Times.

Lithium uit China voor accu elektrische auto

De crisis rond het coronavirus maakt duidelijk dat westerse bedrijven sterk afhankelijk zijn van het Chinese aanbod van lithium.

Westerse autoproducenten zullen in de toekomst op zoek gaan naar alternatieve voorraden van lithium voor de accu's van elektrische auto's om minder afhankelijk te worden van China, zegt topman Paul Graves van de Amerikaanse lithiumproducent Livent tegen The Financial Times.

Volgens Graves wil de auto-industrie de toevoer graag diversifiëren naar regio's buiten China, dat het merendeel van 's werelds lithium produceert. "Zes maanden geleden hoorde je hier niemand over, maar nu wordt er serieus over gepraat", aldus Graves.

Volgens de Amerikaanse producent zijn er in principe genoeg gebieden buiten China waar lithium gewonnen kan worden.

LEES OOK: Als Tesla niet snel beter wordt in massaproductie, dan heeft Elon Musk een groot probleem – ook General Motors zit in de achtervolging