De Italiaanse Francesca Rosella (32) wilde als ontwerper voor modemerk Esprit
gps in een tas inbouwen, om altijd te weten waar de tas is. Het bedrijf zag
het echter niet zitten. "Grote merken zijn bang technologie en kleding
te combineren", vertelt Rosella vrijdag 25 september aan Z24 op
innovatie-event Picnic in Amsterdam.
Maar elektronica en kleding vormen volgens Rosella en haar Amerikaanse
studiegenoot Ryan Genz juist de combinatie van de toekomst. En dus startten
zij vijf jaar geleden Cute Circuit, een bedrijfje in Londen hierop gericht.
Cute Circuit kreeg veel aandacht toen zijn Hug Shirt, een elektronische
knuffeltrui, in 2006 tot een van de uitvindingen van het jaar werd
uitgeroepen door Time
Magazine. Via een mobiele telefoon kunnen dragers van het shirt elkaar
op afstand een knuffel geven.
Na 2006 is wat stil geworden rond Cute Circuit. Genz: "We kregen destijds
verschrikkelijk veel aandacht. Te veel. We hebben de afgelopen twee, drie
jaar echter nodig gehad om het Hug Shirt verder te ontwikkelen."
Het product was nog niet klaar?
Rosella: "Het werkte, maar bevatte eerst te veel snoeren en een te grote
batterij. Het idee is dat onze kleren cool en entertaining zijn, maar
vooral ook makkelijk, echt draagbaar. We hebben dingen moeten uitvinden die
nog niet bestonden en personeel in de kledingfabriek moeten opleiden om er
een echt consumentenproduct van te maken."
En nu?
Rosella: "Nu is het zo goed als af. Rond kerst beginnen we met onze
webwinkel. Eerst zullen we daar nog een ander verrassend kledingstuk met
elektronica verkopen. Ik zeg nog niet wat het is. Begin volgend jaar is het
Hug Shirt voor iedereen te koop."
Genz: "De exacte prijs weten we nog niet, maar het moet tussen de 100 en
200 pond gaan kosten."
Hoe hebben jullie de afgelopen jaren Cute Circuit dan draaiende gehouden?
Genz: "We hebben onszelf kunnen financieren. Bijvoorbeeld door prototypes
aan telecombedrijven te verkopen."
Rosella: "Die zijn wel geïnteresseerd. De modebranche is minder happig.
Die is uiteindelijk ook heel behoudend, kijk maar naar de mode van nu:
allemaal eighties-kleren. Dat heeft niets met een toekomstvisie te
maken."
"Nu we ons knuffelshirt aan consumenten gaan verkopen, moeten we wel naar
externe financieringsmogelijkheden kijken. Als straks de vraag ineens enorm
is, moeten we snel veel kunnen produceren. Daar is geld voor nodig. We
voeren nu dan ook verkennende gesprekken met investeerders."
Zijn mensen wel klaar voor elektronica in hun kleren?
Genz: "We testen alle ideeën en elke keer zijn mensen heel enthousiast.
Dat is wat ons sterkt in ons idee dat technologie en mode hand in hand gaan."
"Toen de personal computer uitkwam, bestond de daarin verwerkte techniek
al lang. Maar de consumentencomputer sloeg pas aan toen het idee zo ver
ontwikkeld was dat gewone mensen ermee aan de slag konden."
Rosella: "Daarom hebben we veel tijd gestoken in de ontwikkeling. De
kleren moeten wasbaar zijn, draagbaar, niet makkelijk kapot te krijgen."
Blijft het niet een nicheproduct?
Genz: "Voorlopig misschien."
Rosella: "In de toekomst zal die markt echt sterk groeien. Wij willen het
liefst een soort Apple worden, maar dan van de mode."
"Kijk: iedereen is inmiddels gewend aan technologie in zijn leven.
Daarnaast is kleding essentieel. Als je ‘s ochtends opstaat, wat doe je in
ieder geval voordat je de deur uitgaat? Je kleren aantrekken."
Genz: "We hebben daarom nu ook een jurk gemaakt waar je mee kunt bellen.
Met een simkaart in het label van de jurk en een microfoon in de mouw is de
M-Dress zowel jurk als telefoon. Je zakken zitten al vol met onder meer
sleutels en een muziekspeler. Waarom nóg een los apparaat om mee te bellen?"
Lees ook:
Modemerk
Supertrash groeit supersnel
Blote
billenjurk Marlies Dekkers naar Rijksmuseum?
Spijkers
en Spijkers maken jurk Charlie Brown
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl