De zaal in het Amsterdamse Krasnapolsky hotel zit donderdagmiddag bij aanvang
van de veiling nog vol. Naar schatting 450 mensen zijn op de bijeenkomst
afgekomen. Onder hen bevinden zich kopers, verkopers en geïnteresseerden.
Uit de zaal komt weinig respons, hoezeer de veilingmeester met leuke
woordspelingen ook zijn best doet.

Voorin de zaal zit een team van telefonistes. Via internet is de veiling
namelijk ook te volgen en dat doen zo’n achthonderd mensen. Roodgloeiend
staat de telefoon echter niet.

De veilingmeester slaat de hamer voor het eerste lotnummer van Siemens
na een korte biedingstrijd op een prijs van 250 duizend euro. Het gaat om
een zogenaamd topstuk. Siemens heeft zojuist het hun recht op draadloos
elektronisch betalen met mobiele telefoons verkocht aan een anonieme,
telefonische bieder.

In een gestaag tempo passeren de aangeboden patenten de revue en verlaten
steeds meer mensen stilletjes de zaal. Toch is de James Malackowski, CEO van
het organiserende bedrijf Ocean Tomo, heel tevreden. ”Ons doel hier in
Amsterdam is om de opbrengst die we in Londen hadden te overtreffen. Tijdens
de veiling van vandaag hebben we voor 8 miljoen aan patenten verkocht. Dat
is precies waar we van tevoren op hadden gehoopt”, aldus de enthousiaste
Amerikaan.

Reden tot enthousiasme heeft hij zeker: het bedrijf vertegenwoordigt
namelijk verschillende kopers op de veiling. Op deze veiling was dit ook
weer het geval. Twee vliegen in één klap dus voor Ocean Tomo.

Malakowski heeft inmiddels al zeven octrooiveilingen achter de rug en staat te
popelen om de volgende octrooiveiling te organiseren. Hij schat de markt
voor het verhandelen van octrooien via veilingen op zo’n 150 miljoen dollar
per jaar. Hij reist met een team van een man of tien de wereld rond om
dergelijke veilingen te organiseren. Tevens is het bedrijf actief op het
gebied van beleggen in patenten.

De mensen in de zaal die actief bieden, zijn op een hand te tellen. Van
de zestig beschikbare lotnummers zijn er 29 op de veiling verkocht.
Malakowski: “Het is voor bieders heel belangrijk dat ze anoniem kunnen
blijven. Wanneer bekend wordt in welke patenten je interesse hebt doordat je
er op biedt, geef je informatie vrij over je strategie. Deze gevoelige
informatie zien bedrijven niet graag op straat liggen. Enkele partijen die
vandaag in de zaal zaten, hebben ons gevraagd om voor hen een bod uit te
brengen. Ze willen dat niet zelf publiekelijk doen.”

Er komen twee Nederlandse lotnummers onder de hamer. KPN en TNO bieden
intellectueel eigendom te koop aan. Het patent van KPN op het gebied van
optische telecommunicatienetwerken wordt geveild voor een hamerprijs van 250
duizend euro. TNO krijgt een octrooi waardoor de overdracht van gegevens in
een IT-netwerk sneller gaat, niet voor de gewenste prijs verkocht.

Het patent dat voor de hoogste prijs wordt geveild is afkomstig van de
Finse uitvinder Mikko Kalervo Vänäänen. Het gaat voor maar liefst 975
duizend euro onder de hamer. Inclusief toeslagen is de koper meer dan een
miljoen euro kwijt.

De 31-jarige Fin is er redelijk nuchter onder. “Dit geld gaat gewoon naar mijn
huidige onderzoekproject. Een deel sta ik trouwens af aan de universiteit
van Helsinki.” Het is niet de eerste keer dat de Fin een klein vermogen
verdient aan een van zijn uitvindingen. Tijdens de vorige octrooiveiling in
Londen verdiende hij al een slordige 650 duizend euro.

Vänäänen: “Het patent dat vandaag verkocht is, maakt het mogelijk om berichten
naar mobiele telefoons te sturen zonder dat ze in de inbox belanden. Voor
advertenties is het bijzonder geschikt want het berichtje opent meteen en
blijft op je schermpje hangen als 'achtergrond'. Als de ontvanger er niet op
reageert, gebeurt niets en slokt het geen geheugen van je telefoon op.”

De jonge uitvinder wilde zijn ontdekkingen in eerste instantie
onderbrengen in een eigen bedrijf. “Ik heb bij verschillende Venture
Capitalists aangeklopt, maar zonder succes. Door mijn patenten via een
veiling te verkopen heb ik snel geld voor mijn andere projecten. Het
uitvinden zit mij in het bloed, dat zal ik blijven doen.”

Of hij een volgende uitvinding ook zal verkopen, weet hij nog niet. "Dat
zou kunnen. Misschien komt dat eigen bedrijf er dan toch nog van."

Het Octrooiencentrum Nederland is uiteraard aanwezig bij de veiling. Het
centrum hoopt dat het Nederlandse bedrijfsleven wordt wakker geschud door
deze massale verkoop. "In dit land worden relatief gezien veel patenten
aangevraagd. Maar Nederlanders realiseren zich onvoldoende, dat ongebruikte
patenten geld kunnen opbrengen door ze te verkopen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl