Ook het logo is moderner geworden, het korte fd. moet duidelijk maken dat het
om Het Financieele Dagblad gaat. De slogan ‘Al het geene tot het financieele
eenige betrekking heeft – sinds 1796’ staat vanaf nu een stuk kleiner
bovenaan de pagina.

In de 211 jaar dat de krant bestaat, is dit de meest intensieve restyling
ooit.

Inhoudelijk gaat er ook veel veranderen. De krant gaat meer aandacht besteden
aan beleggen, ondernemen en carrière. Ook zal er elke dag een weerbericht en
een strip in de krant komen.

Niet alleen de krant verandert. Ook de klantenservice, drukker en distributeur
zijn nieuw.

Vijf vragen aan Ulko Jonker, hoofdredacteur van het Financieele Dagblad

Waarom deze revolutie?

"Toen ik aantrad begin 2006 was het niet de bedoeling dat de krant zo zou
veranderen. Maar we gingen naar een nieuwe drukker waar we de mogelijkheid
kregen om we full color te drukken. Toen zijn we gaan kijken wat er nog meer
mogelijk was. Voor we het wisten lag de hele krant op de schop. De kleur
roze lag voor de hand. Natuurlijk de Financial Times, maar ook de
Scandinavische zakenkranten zijn roze. We hebben in onderzoeken wit en
zalmroze naast elkaar gelegd en iedereen was zeer positief over zalmroze."

De oplage van het FD veert sinds twee jaar weer op. Wat gaat de
nieuwe krant teweeg brengen?

"We hopen dat ex-lezers en nieuwe lezers de nieuwe krant zien en weer
nieuwsgierig worden. Het FD zit al boven de markt qua groei, het gaat al
goed. Maar met deze nieuwe krant willen we laten zien dat we geen duffe
beurskrant zijn. Dat imago hebben we wel."

Komen er ook inhoudelijke veranderingen?

"We hebben sinds kort een eindredactie. We waren de laatste krant die dat
nog niet had. De toon blijft zakelijk, maar we willen wel toegankelijker en
leesbaarder worden. We gaan verhalen meer in stukken hakken en meer werken
met graphics en kaders voor de cijfers en grafieken."

Het FD staat bekend als degelijk, niet echt spannend. Gaat daar verandering
in komen?

"Degelijk zijn we, en dat willen we ook blijven. In de vorige vormgeving
spatte het spannende er niet vanaf, maar dat zijn we wel altijd geweest.
Hopelijk wordt het beter te zien met de nieuwe vormgeving. Het FD heeft al
de jongste doelgroep van de landelijke dagbladen, en nog veel jonger hoeven
we niet te gaan zitten. We richten ons op de dertig-plusser. Vandaar ook
meer aandacht voor carrière."

Hoe gaat de nieuwe krant samenwerken met de website?

"We hebben nu een paar kleine veranderingen op de site aangebracht, het
nieuwe logo bijvoorbeeld. Maar de nieuwe site komt er hopelijk eind van de
maand. Daar gaan we ook aandacht besteden aan de zwaartepunten zoals we ook
in de krant hebben. Carrière, beleggen en ondernemen. Op de site willen we
interactie met de lezers. We hopen dat er op internet communities rond die
thema's ontstaan."

(Het FD is onderdeel van de FD Mediagroep, mede-eigenaar van Z24)

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl