Tot laat in de bieb, een overdaad aan energie-drankjes/koffie en aantekeningen van de afgelopen collegereeks. Uiteraard haal je daarmee je toets wel, maar uitstelgedrag en slaaptekort doen meer kwaad dan goed.

Wetenschappers van de Texas A&M-university vroegen zich af hoe slecht dat nachtbraken voor een mens en zijn prestaties is. Vier van hun conclusies:

1. Een brein met slaapgebrek is disfunctioneel

“Het effect van slaapgebrek op het werkgeheugen is onthutsend,” zegt David Earnest, één van de onderzoekers. De meeste mensen hebben zeven tot acht uur slaap per nacht nodig. “Met ieder uur aan slaaptekort verlies je brein zijn efficiëntie.”

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

2. Nachtbraken activeert je kortetermijn- in plaats van je langetermijngeheugen

Meestal haal je een nacht door, omdat je werk wilt inhalen dat is blijven liggen. Maar met dat doorhalen activeer je je kortetermijngeheugen. Als je de informatie die je tot je neemt niet ‘hergebruikt’, ben je het binnen een paar minuten tot enkele uren kwijt.

Stampen helpt niet. Zelfs met stampen kun je geen informatie die is opgeslagen in je kortetermijngeheugen naar je langetermijngeheugen brengen.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

3. Herhaal, herhaal, of je bent het kwijt

De manier om informatie wél in je langetermijngeheugen op te slaan is herhaling. De optimale studiehouding is om het studeren op te breken in kleine brokjes van 20 tot 30 minuten. Als je die informatie meerdere keren herhaalt, blijft het beter hangen. “Ik vertel onze medisch studenten altijd dat verbale herhaling het best werkt. Informatie herhalen – maakt niet uit of je het hardop uitspreekt of in gedachten eigen woorden geeft – stimuleert het langetermijngeheugen.”

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

4. Studeer vroeg

Naarmate de dag vordert, wordt je brein vermoeider. Earnest: “Dus ‘s nachts doorhalen, is tegen de stroom in zwemmen.”

Lees ook op Business Insider

Zijn advies: “Wat je beter kan doen dan doorhalen en je biologische klok tegenwerken, is zo hard mogelijk studeren tot bedtijd, gaan slapen, en ‘s morgens op tijd opstaan om je studiemateriaal nog eens door te kijken.” Deze goede gewoontes internaliseren is de sleutel tot succes.

Foto: unsplash.comFoto: Unsplash