Fastfoodgigant Dunkin’ Donuts opent donderdag in Amsterdam een eerste vestiging in Nederland.

Voor dit avontuur is een samenwerking aangegaan met Amba Daoud, het bedrijf achter de succesvolle Ice Bakery-winkels in de hoofdstad.

Dunkin’ Donuts is een internationale fastfoodketen met meer dan 12.000 zaken in 45 landen. In Europa heeft het bedrijf 240 vestigingen. Eind jaren 90 probeerde de Amerikaanse multinational het al eens in Nederland, maar zonder succes. Na een aantal jaar trok het zich weer terug.

Business Insider belt met Roberto Fava, een van de ondernemers achter het bedrijf Amba Daoud, de franchisenemer die Dunkin’ Donuts hier gaat uitbouwen.

Nederland koffieland

“Dunkin’ Donuts is een van de grootste merken ter wereld op het gebied van koffie en zoetwaren”, legt Fava uit. “En Nederland is per inwoner een van de grootste koffiedrinkende landen ter wereld. Dat is wat ons betreft een goede match.”

Donderdag om 7 uur ’s ochtends wordt de eerste winkel geopend aan de Nieuwendijk in Amsterdam. De eerste bezoeker mag het lint doorknippen en de winkel officieel openen. De eerste honderd bezoekers krijgen een jaar lang gratis donuts.

Het internationale management, dat donderdag ook aanwezig is, heeft Amba Daoud BV aangewezen als franchisenemer. “Er is met een zevental partijen gesproken en uiteindelijk zijn wij gekozen. Dat was al snel duidelijk, we hebben ervaring met retail en zoetwaren”, aldus Fava.

Het succes van Ice Bakery

Amba Daoud boekt de laatste jaren succes in Amsterdam met zijn Ice Bakery-winkels, waarvan er inmiddels al tien zijn. Ice Bakery verkoopt ijs, chocola en een combinatie van deze twee.

Het gesprek tussen Fava en Dunkin’ Donuts duurde anderhalf jaar, zo legt de Nederlandse ondernemer uit. “Dat komt omdat we een totaal nieuw concept van het merk hier gaan lanceren. Het oude Amerikaanse concept vind ik niet meer van deze tijd. Het voelt wat koud aan, dat past niet in Nederland.”

Warm en gezellig

Daarom dus verandering. “De kleuren, de dranken, de uitstraling van de winkels. Het wordt allemaal vernieuwd. Het wordt een warme en gezellige huisstijl, met veel hout en sfeervolle kleuren. Deze nieuwe stijl is voor Dunkin’ Donuts een wereldprimeur. En dat dus allemaal hier in Nederland.”

De doelstellingen van de Nederlandse hoofdfranchisenemer zijn ambitieus. In de komende jaren moeten er ongeveer 25 nieuwe vestigingen worden geopend. Na Amsterdam, zijn onder meer Rotterdam en Zoetermeer aan de beurt.

“Amsterdam is een voorloopstad maar veel andere gemeenten hebben ons ook benaderd om filiaal bij hen te openen”, zegt Fava.

Helemaal de eerste keer is het niet dat de Amerikaanse fastfoodgigant het hier probeert. In 1997 kwam Dunkin’ Donuts ook naar Nederland. Maar dat mislukte en rond de millenniumwisseling trok het zich weer terug.

“De tijd was er toen nog niet rijp voor”, verklaart Fava. “Nu wordt er veel meer koffie gedronken. Iedereen loopt met een beker op straat. Ook is de belevenis van zoet veranderd. Waar mensen vroeger nog vooral een moorkop of tompoes bij de koffie wilden, staan ze nu meer open voor andere dingen. Dat zie je ook aan het succes van andere internationale koffieketens hier.”

Is Nederland wel een donutland? “We houden in Nederland van zoet en zeker ook van donuts. Kijk maar naar hoeveel donuts worden verkocht bij de supermarkten. Wij gaan dat beter doen. Een belangrijk verschil is bijvoorbeeld dat wij een vers product leveren. Twee keer per dag wordt het assortiment ververst door onze bakkerij in Amsterdam. Deze bakkerij hebben we speciaal hiervoor laten bouwen.”

De bakkerij van de Nederlandse Dunkin’ Donuts deelt het gebouw met de bakkerij van Ice Bakery, maar daar houdt de connectie op. De bedrijven hebben een aparte productlijn en nemen niets van elkaar af. Alleen het gebouw wordt gedeeld.

Groot animo

Over de gezondheidsrevolutie maakt Fava zich geen zorgen. “Dat is natuurlijk wel een beweging in de markt, maar je ziet dat er daarnaast nog steeds veel vraag is naar zoet. We gaan het recept van de zoetwaren ook niet aanpassen als daarbij de smaak verslechtert. We bieden wel gezonde alternatieven voor bij de koffie, dat deed Dunkin’ Donuts altijd al.”

Op het Facebook-event van de Dunkin’ Donuts-opening aan de Nieuwendijk hebben meer dan 3000 mensen gemeld dat ze aanwezig zullen zijn. Nog eens meer dan 9000 zijn ‘geïnteresseerd’ in de festiviteit.

Het belooft dus druk te worden donderdag. “Zoveel mensen willen nu al naar onze winkel komen”, constateert de ondernemer.

LEES OOK: Waarom de Rotterdamse Markthal gewoon een chique vreetkeet is

MIS OOK NIET: Deze startup bezorgt wijn door de brievenbus