Directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam en voorman Wim van der
Sluis van de havenwerkgevers zijn bezorgd dat Duitsland onvoldoende
prioriteit geeft aan de landverbinding met Rotterdam.
Dat meldt het Financieele Dagblad maandag
6 juni.
De Duitse regering heeft 250 miljoen euro vrijgemaakt voor een tweede
goederenspoorlijn naar de Duitse Wilhelmshaven. Tegelijk wil het niet
vlotten met de uitbreiding van een voor Rotterdam belangrijk spoortraject op
de lijn Emmerich-Oberhausen.
Achterland Rotterdam
Rotterdam ziet vooral de groei van de containeroverslag onder druk komen als
er onvoldoende spoorcapaciteit in en naar Duitsland is.
Van der Sluis van werkgeversorganisatie DeltaLinqs vermoedt dat Duitsland een
dubbele agenda heeft: "Het lijkt erop dat de Noord-Duitse zeehavens een
spel spelen ten nadele van Rotterdam en Antwerpen", zegt hij tegenover
het FD.
Immers, als de logistieke lijnen vanuit Rotterdam en Antwerpen verstopt raken,
moet scheepsverkeer automatisch uitwijken naar de Noord-Duitse havens.
Marktleider
Gebaseerd op de totale overslag is Rotterdam vooralsnog de onbetwiste
marktleider in Noordwest-Europa met een marktaandeel van 37,8 procent in
2010, aldus het jaarverslag van het Havenbedrijf.
Antwerpen zat afgelopen jaar op een marktaandeel van zo'n 15 procent. De
Duitse havens Hamburg en Bremen kwamen samen op ongeveer 17 procent uit.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl