De Duitse regeringspartijen CDU en SPD doen er alles aan om de omstreden tolplannen van coalitiegenoot CSU uit te stellen. Aan het wetsvoorstel moet ‘nog flink gesleuteld worden’, stelde SPD-fractieleider Thomas Oppermann zaterdag. Daarmee blijft steeds minder over van het Beierse stokpaardje.

De tol voor buitenlanders was het stokpaardje van de CSU bij de coalitieonderhandelingen vorig jaar. De Beierse christendemocraten lieten er hun regeringsdeelname van afhangen en zeggen nog altijd bereid te zijn het derde kabinet Merkel te laten klappen wanneer ze hun zin niet krijgen.

Maar de kleinste coalitiepartij wordt danig dwarsgezeten door de CDU en SPD die nauwelijks kunnen verhullen dat ze het hele plan maar niets vinden. Met een halfjaar vertraging presenteerde verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) eind oktober alsnog een wetsvoorstel. Achter zijn triomfantelijke lach school een aantal dolken in de rug van zijn coalitiegenoten die een dikke maand later alsnog gehakt proberen te maken van de tol.

Vertragingstactieken

De SPD en CDU passen nu de vertragingstactiek toe om de tolplannen te frustreren. Zo vond SPD-fractieleider Thomas Oppermann zaterdag dat er nog “intensief aan het wetsvoorstel gewerkt” moet worden. In de Frankfurter Rundschau uitte hij openlijk zijn twijfel of zijn partij voor het huidige wetsvoorstel zou stemmen. Twee weken geleden zette minister Wolfgang Schäuble (CDU) van Financiën al de rem op de plannen.

Het steekt de sociaaldemocraat vooral dat ‘via de achterdeur’ Duitse automobilisten mogelijk in een later stadium toch zwaarder belast worden. Nu staat in het plan dat Duitse automobilisten de eerste 5 jaar weliswaar ook een vignet moeten kopen, maar dat ze dit bedrag gecompenseerd zien via een lagere wegenbelasting. Na die periode valt de compensatie weg. “De tol is het eindwerkstuk van meneer Dobrindt, het project van de CSU. Zij moeten met een praktisch voorstel komen.”

Nederland en Oostenrijk trekken samen op

Ook vanuit Oostenrijk en Nederland kwam er opnieuw kritiek op de Duitse plannen. Zo wil de Oostenrijkse verkeersminister laten onderzoeken of het wetsvoorstel in overeenstemming is met Europees recht. Hij krijgt daarbij steun van zijn Nederlandse collega Melanie Schultz van Haegen (VVD). Haar woordvoerder stelde in het tijdschrift Focus dat “Nederland niet de indruk heeft dat de huidige plannen conform de Europese wetten zijn”.

CDU-parlementariër Gunther Krichbaum stelde zaterdag in de Leipziger Volkszeitung daarom maar voor om het hele idee door te schuiven naar de volgende kabinetsperiode. Volgens hem is hele plan onuitvoerbaar zonder de Duitse automobilist te belasten. En dat ligt nu politiek erg gevoelig.

Verkeersminister Dobrindt werd de afgelopen weken regelmatig gesignaleerd op het ministerie van Financiën waar hij uitleg moest komen geven aan Wolfgang Schäuble. De CDU-nestor is niet erg te spreken over de plannen. Naar zijn smaak moet er te veel ambtenarij worden opgetuigd voor een maatregel die volgens hem uiteindelijk te weinig geld oplevert.

Lees ook op Duitslandnieuws

6 Duitse actiepunten om CO2-uitstoot terug te dringen

Waarom de meeste Bondsdagleden tegen transparantie zijn

3 Zuid-Duitse deelstaten betalen nog miljarden aan de rest

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl