Een van de belangrijkste doelstellingen van de regeling – het uit het verkeer
halen van vieze auto’s – wordt daarmee ondermijnd. Dit meldt het
Financieele Dagblad
vanochtend. Het zou tot nu toe gaan om 25.000 tot
50.000 auto’s. "Georganiseerde recyclingbedrijven doen hier goede zaken
mee", zo zegt voorzitter Wilfried Albishausen van de politiebond.

Bij het Duitse ministerie van economische zaken zijn ze verbaasd over de
uitspraak van Albishausen. "Wij kunnen dit bevestigen nog ontkennen. Voor
zover ons bekend lopen er tegen de honderd onderzoekingen naar fraude met de
sloopregeling. Maar 50.000 lijkt mij overdreven", aldus een woordvoerder.

Tot op de bodem
De minister van financiën Peer Steinbrück zegt dat hij het tot de bodem
wil laten uitzoeken. "Als er sprake is van misbruik dan moet het geldelijk
gewin worden teruggevorderd." Steinbrück beklemtoont dat geen enkele
regeling volledig waterdicht is.

Tot nu toe hebben ongeveer 500.000 Duitsers sinds begin dit jaar
gebruikgemaakt van de sloopregeling. Ze ontvingen daar ieder 2500 euro voor,
mits ze een nieuwe auto kochten. In totaal heeft de Duitse overheid euro 1,5
mrd uitgetrokken om de noodlijdende auto-industrie te helpen. De verwachting
is dat deze pot met geld in september op zal zijn.

Zegen
Voor de auto-industrie was het subsidiegeld een zegen. De Duitse markt
voor auto’s lag net als elders in de wereld volledig op zijn gat, tot eind
januari de sloopregeling werd ingevoerd. Sindsdien zijn de verkopen
spectaculair aangetrokken. Over het eerste halfjaar van 2009 zijn 26,6% meer
auto’s verkocht dan dezelfde periode 2008. Het aantal nieuwe auto’s bedraagt
2,399 miljoen. Nooit eerder werden zoveel auto’s verkocht.

Experts vrezen echter dat als het subsidiegeld op is de markt alsnog zal
instorten. Ook slooppremies in andere landen, zoals Nederland, lopen over
het algemeen niet langer dan een jaar. Berichten over uit andere landen over
grootschalig misbruik van de sloopregeling zijn tot nu toe niet bekend.

Nederland
In Nederland is de sloopregeling iets jonger, en de criteria strenger.
Maar ook in ons land is er veel vraag naar de regeling. In Nederland kan men
voor een aanvraag terecht bij SenterNovem, het agentschap van economische
zaken. Mensen kunnen tot maximaal euro 1750 terugkrijgen wanneer zij een
nieuwe auto kopen. De regeling loopt sinds juni, en tot nu toe werden rond
de 24.000 auto’s ingeleverd. Volgens Auto Recycling Nederland zijn daarvan
18.000 gesloopt.

Een woordvoerder van SenterNovem zegt dat Nederland een systeem heeft dat
fraude vrijwel onmogelijk maakt. Bij de controle van de sloopregeling is er
een spilfunctie voor het zogenoemde Orad-systeem. In dit computersysteem
meldt een sloper wanneer een auto uit elkaar is gehaald. Het systeem
registreert het soort auto, kenteken en chassisnummer.

Mocht de auto daarna toch nog worden gezien op de weg dan dreigen zware
strafmaatregelen voor het autosloopbedrijf. "Het Orad-systeem heeft sinds
het is ingevoerd in 1996 nooit gefaald", zegt een woordvoerder van Auto
Recycling Nederland (ARN). Deze branchevereniging is een van de instanties
verantwoordelijk voor de controle bij sloopbedrijven. De andere twee zijn de
provincies en de Rijksdienst Wegverkeer.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl