De producent van natuurlijke en biologische levensmiddelen Wessanen heeft in het tweede kwartaal de omzet met 8,5 procent zien groeien tot 142,7 miljoen euro in vergelijking met een jaar eerder. Dat maakte Wessanen dinsdag bekend.

De autonome groei bedroeg 8 procent, waarvan meer dan 10 procent bij de eigen merken. Verder werden de overgenomen merken Piramide en Ineobio voor het eerst in de resultaten meegenomen. Wel schaafde het zwakkere Britse pond wat van de omzet af. Wessanen is naar eigen zeggen marktleider voor organische levensmiddelen in Groot-Brittannië.

Wessanen verwacht voor het gehele jaar een autonome omzetgroei met 5 tot 7 procent en een hogere operationele winstmarge dan in 2015. De kapitaalinvesteringen komen uit op 8 tot 9 miljoen euro.

Topman Christophe Barnouin gaf aan dat Wessanen goede vooruitgang boekt bij het uitvoeren van de strategie en sterke groei laat zien. Volgens Barnouin willen steeds meer consumenten gezondere en duurzame voeding en is Wessanen goed gepositioneerd om van deze langetermijntrend te profiteren.

Analisten van ING noemen de resultaten beter dan verwacht.

Wessanen rapporteerde een ebit-marge van 7,2 procent, waar ING uitging van 5,7 procent en de bredere markt rekende op 5,8 procent. Dat terwijl de omzetontwikkeling in lijn was met de prognoses van analisten.

Het bedrijf handhaafde zijn verwachtingen voor heel 2016. Het gaat uit van een autonome omzetgroei tussen de 5 en 7 procent en een stijgende winstmarge ten opzichte van 2015.

ING handhaaft zijn koopadvies en koersdoel van 11,65 euro.

Volg de koers van Wessanen op finanzen.nl

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl