Het doel voor de omzet in China wordt ruim verdubbeld naar 3 miljard dollar per jaar. Om dit te bereiken wil DSM investeringen doen van 1 miljard dollar. Ter verdere versterking van zijn regionale activiteiten gaat DSM de hoofdkantoren van verscheidene onderdelen, onder meer Anti-Infectives en Engineering Plastics, verplaatsen naar Azië.

Voor het gehele bedrijf zet DSM in op bijna een verdubbeling van de winstgevendheid. Het bedrijfsresultaat (ebitda) zou in 2013 moeten uitkomen tussen de 1,4 en 1,6 miljard euro. In 2009 was dat nog 836 miljoen euro. De autonome omzetgroei zou moeten uitkomen op 5 tot 7 procent per jaar.

‘Onrealistisch’

Analist Mark van der Geest van ABN Amro noemt deze groeidoelstelling voor de omzet ,,onrealistisch”. Het gemiddelde van de autonome omzetgroei over de afgelopen tien jaar lag volgens hem op 3,4 procent. Ook de wens om 50 procent van de totale concernomzet uit opkomende landen te halen (nu 32 procent) is volgens hem niet haalbaar. De verdubbeling van de omzet in China vindt hij overigens wel reëel.

De organische groei zal volgens DSM aangevuld worden met overnames. Voor de acquisities zegt het bedrijf 1,5 tot 2 miljard euro beschikbaar te hebben. Financieel topman Rolf-Dieter Schwalb liet weten over ,,een lijst met interessante mogelijkheden” te beschikken, maar wilde verder niet ingaan op potentiële prooien voor DSM.

Partners in Azië

Voor het licht kwakkelende onderdeel Pharma is DSM op zoek naar partners. Die zullen naar verwachting vooral in Azië worden gevonden. Het bedrijf is al in gesprek met enkele kandidaten. Voor Pharma stelt DSM een doel van een ebitda-marge van 15 procent (nu circa 8 procent). ,,Ook niet reëel'', aldus Van der Geest.

Ook beleggers waren donderdag niet onder de indruk van de visie van DSM. Het aandeel noteerde een uur na de opening van de beurs 1,5 procent lager.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl