"Er zijn meerdere duurzaamheidskeurmerken," licht een woordvoerder
van Douwe Egberts (DE) toe. "Wij denken dat we die allemaal nodig
hebben. Juist een overheid zou alle initiatieven moeten promoten in plaats
van er eentje uit te kiezen. De koffiemarkt is daar niet bij gebaat."
Douwe Egberts heeft zich aangesloten bij Utz Certified. Volgens de
woordvoerder is twintig procent van het volume van Douwe Egberts in
Nederland nu volgens de doelstellingen van dit keurmerk ingekocht. "Komend
jaar gaan dit verdubbelen en uiteindelijk gaan we naar de honderd procent."
Een verschil tussen Utz Certified en Max Havelaar is dat Max Havelaar
leveranciers een gegarandeerde minimumprijs biedt. "Wij doen dat niet,
maar betalen een meerprijs voor kwalitatief betere producten," aldus de
woordvoerder van DE. Om die te kunnen betalen, leert Douwe Egberts boeren
hoe ze de kwaliteit van hun bonen kunnen verhogen. "Ook leren we ze hoe
ze meer van hun land kunnen halen."
Een ander verschil tussen de keurmerken is dat een leverancier met een
Max Havelaar-keurmerk garandeert de koffie rechtstreeks van kleine boeren
coöperaties. Utz Certified schrijft dat niet voor. "Wij kopen
zowel van kleine als van grote boeren," zegt de woordvoerder. "Maar
je wil toch alle boeren duurzaam maken?"
Hoeveel omzet het Douwe Egberts zou kosten als alle overheidsinstellingen,
alleen nog thee en koffie met het Max Havelaar-keurmerk willen hebben, kan
de woordvoerder niet zeggen. Wel zegt hij dat dit niet zo veel zou
betekenen. Hij noemt de afzet van DE aan overheden "relatief gering".
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl