Hoogleraren van de Universiteiten in Tilburg, Rotterdam en Twente hebben een methode
ontwikkeld om mensen meer eerlijke antwoorden te laten geven bij enquêtes.

Respondenten spreken bij de dobbelsteenmethode af een eerlijk antwoord te
geven op een vraag als ze bijvoorbeeld ‘een’, ’twee’ of ‘drie’ gooien met
een dobbelsteen. Als ze een ander aantal ogen gooien, moeten ze de
dobbelsteen opnieuw werpen. Het cijfer dat ze dan gooien, vullen ze in als
antwoord op de de vraag.

Waarheidsgehalte
Bij de verwerking van de antwoorden kunnen marketeers zich met behulp van
statistieken een reëel beeld vormen van het werkelijke gedrag van
respondenten. De kans om een ‘x’ aantal ogen te gooien is 1/6 en met
kansberekening kan zo het waarheidsgehalte van elk gegeven antwoord worden
achterhaald.

Correctie
Door naderhand te corrigeren voor willekeurige antwoorden, kunnen marketeers
het gedrag of de behoeften van een groep mensen indirect in kaart brengen.

De dobbelsteenmethode kan bij kwantitatief onderzoek makkelijk worden
toegepast.

Onderzoek
De vragenlijsten binnen het onderzoek hadden tot doel de interesses van
vrouwen en mannen in 'adult entertainment' te achterhalen.

De onderzoekers verdeelden de ondervraagden hiervoor in twee groepen. Bij de
eerste werd geen dobbelsteen gebruikt en gaven de respondenten direct
antwoord op de vragen. De tweede groep maakte gebruik van de
dobbelsteenmethode.

Het blijkt dat de uitkomsten tussen beide groepen sterk verschillen. De
interesse in adult entertainment lag vele malen hoger in de tweede groep dan
in de eerste. Het gebruik van een dobbelsteen bood de respondenten blijkbaar
een veilig gevoel, omdat hun ware identiteit geheim blijft.

Meer seksuele interesses
Opvallende resultaten uit het onderzoek zijn dat vrouwen en mannen meer
gelijk lopen wat betreft hun interesse in adult entertainment dan werd
gedacht. Zowel mannen als vrouwen hebben de neiging hun seksuele interesses
te verbloemen.

Verder zijn respondenten uit lagere-inkomensgroepen meer geneigd sociaal
wenselijke antwoorden te geven. Scroll naar onder voor een video-interview
met een van de onderzoekers door econtrack,
de onderzoekswebsite van de faculteit economie van de Universiteit van
Tilburg.

Lees ook:

Psychologische trucs effectief in beïnvloeden
consumentengedrag

Onderzoek naar verband riskante seks en comazuipen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl