Sijbrand

DNB hebben systematisch alle alternatieven afgewerkt. Er is veel veranderd
sinds 2006. We kijken anders aan tegen concentratiecrisico’s. De wetgeving
is aangepast: interventiewet. Directie DNB wordt sneller betrokken.

Europese wetgeving: Nieuwe resolutieplannen: living wills. Zou relevant zijn
geweest voor SNS.

"Nu zouden we een dergeljke transactie niet meer goedkeuren.
Concentratierisico is groter geworden in kredietcrisis. Eén van de grootste
verzekeraars AIG is daaraan onderuit gegaan. ING heeft staatssteun nodig
gehad vanwege Alt A. SNS had dat met

vier keer eigen vermogen in vasgoed. is concentratierisico.

Escalatieregels: welke zwaarte zwaarte van beslissing, in welke omvang.Een
acquisitie zou nu zeker naar directieniveau zijn gegaan.

Governance gedrag en cultuur. Weten ze wat het is, vastgoed in buitenland.
Lessen geleerd in afgleopen vijf jaar. Zouden we redenen hebben nu niet te
doen.

Kennis van toen? Veel lastiger: pre kredietcrisis, was ander tijde. Dit zijn
vooral lessen geleerd in afgelopen vijf jaar.

Stresstest 2008; 250 miljoen voor het vastgoed. werd voorzien verlies 300
miljoen

Staatssteun 2008 was voor verzekeraar. is wel gekeken naar kwetsbaar? Niemand
zag op dat moment hoe diep da gat zou kunnen worden. Als je naar markt ziet:
2007 6 procent prijsstijging. 2008 achteraf gezien op top, pas begin 2009,
gaat niet goed. Ik denk niet dat er in 2008 casus was: miljard in vastgoedl.
Dan was er 1 miljard meer kapitaal geweest.

In 2009 is val dichtgeslagen, sns zat daarin met portefeuille 16 mrd. of je
aard begin, midden of eind milajrd in had gepompt, had niet veel uitgemaakt.

cesuur tussen tijd bestuur sns: regel het, en gaat niet meer lukken: overstap
eind 2011. in 2009: bouw je buitenlanbedrijf af. 2010: doe binnen bedrijf
ook maar. 2011: je moet hele balans inkrimpen. eind 2011: dat gaat ze niet
helemaal in hun eentje redden. wel minimaal garantie op staatsrisico's
vastgoed. 2012 gebruikt om alternatieven af te werken, beter dan
nationalisatie; verkopen verzekeraar. drie grootbanken kapitaalinjectie,
oktober 2012: cvc om de hoek. januari2013: doorgestreept, bleeft
natiolisatie over. Niet eerder acute financiele noodsituatie of alternatief.

Ik denk niet dat we nationalisatie hadden kunnen voorkomen met
andereinstrumenten. had dnb op holding niveau kunnen ingrijpen> maar er
moest nieuw kapitaal bij, dat moest van staat komen. We hadden toch de staat
moeten vragen, creeer een special purpose vehicle, maar er had kapitaal van
staat in gemoeten.

we hebben problemen gehand met traject: zoals brief 18 januari die we naar sns
hebben gestuurd, wetgeving: uitsluiten van disclosure. discrepantie:
verschillen dnb mag ingrijpen, overheid ingrijpen.

hoofdpunt: had dnb nationalaistaie kunnen voorkomen, met andere
interventiewet. nee.

grootbanken participatie? brussel: wij dachten dat deelnemen aan vangnet niet
zou stellen als een verwerving. brussel zag neit zitten dat ing abn met
acquisitien bon deelnemen in good bank, dan dnb neemt deel in bad bank. dat
zag eu niet. route januari 2013 afgesloten.

wij waren beducht voor bankrun sinds najaar 2012. dat was reden om ermee op te
schieten. geen hele grote bedragen uitgespaard als we maanden eerder hadden
opgetreden, afgezien van participatiecertificaten.

idee verzekeraar kan nog verkochte worden binnen korte tijd, maar als je in
één keer private oplossing hebt.

begin 2009: was al 900 miljoen risico op vastgoedportefeuille.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl