Shell, ING en Heineken zijn de meest waardevolle Nederlandse merken. Technologiebedrijf Apple is met een waarde van 247 miljard dollar het waardevolste merk ter wereld.

Dit blijkt uit het woensdag gepubliceerde wereldwijde onderzoek van Millward Brown (pdf) naar de top honderd van meest waardevolle merken.

ING Bank is binnen de mondiale banken top tien met 18 procent groei de sterkste stijger. ING staat daarmee op de vijfde plek in de wereldwijde finance top tien met een waarde van 11,5 miljard dollar.

Het Brits-Nederlandse Shell blijft met een waarde van bijna 19 miljard dollar stabiel op de tweede plek achter ExxonMobil (ruim 20 miljard dollar).

Heineken internationaal biermark

Heineken is met een waarde van bijna 10 miljard dollar nog steeds het derde, maar wel meest internationale biermerk ter wereld. Achter Bud Light en Budweiser die vooral in hun thuismarkt Amerika erg sterk zijn. Heineken voelt echter de hete adem van Stella Artois (8,6 miljard dollar) en Corona (8,5 miljard dollar) in zijn nek.

"In de ontwikkelde biermarkten West-Europa en Noord-Amerika zijn de biervolumes al jaren aan het afnemen. Van de grote biermerken Budweiser, Heineken, Stella Artois en Guinness is Heineken al jarenlang het meest succesvolle internationale biermerk", zegt onderzoeker Rob van Benthem.

Voorlopig zijn de grote groeimarkten in Azië volgens hem nog te gefragmenteerd en ontbreekt het daar aan een echte biertraditie voor Heineken om echt door te breken als premium merk. "Een consistente positionering van Heineken als premium bier waar mensen graag wat meer voor betalen, zal het merk ook in de toekomst doen groeien."

Apple waardevolste merk

Technologiebedrijf Apple is met een waarde van 247 miljard dollar het waardevolste merk, na Google (174 miljard), Microsoft (115 miljard), IBM (94 miljard) en Visa (92 miljard). Daarna volgen AT&T, Verizon, Coca-Cola, McDonald's en Marlboro in de top tien (pdf).

De technologiemerken Google, Facebook, Twitter, LinkedIn en Amazon vertonen sterke groeicijfers. Volgens Van Benthem zijn deze merken meer geworden dan alleen functionele producten. "Deze merken zijn in onze levens verweven. Ze bieden ons communicatievormen die steeds meer ruimte innemen in ons leven en een groter onderdeel gaan uitmaken van onze identiteit."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl