Welke duurzame labels leveren de meeste omzet op in de winkel? De topposities worden bezet door ‘biologisch’ en het veel voor koffie en chocola gebruikte keurmerkt UTZ Certified.
Dat blijkt uit gegevens die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Landbouw Universiteit Wageningen hebben verzameld voor de Monitor Duurzaam Voedsel 2014.
De meeste omzet wordt gegenereerd met het keurmerk ‘Biologisch’, dat afgelopen jaar goed was voor 957 miljoen euro bij de verkopen in supermarkten en speciaalzaken, een plus van 57 miljoen euro vergeleken met een jaar eerder.
Sterkste stijger is UTZ Certified. Dat komt waarschijnlijk vooral doordat meer koffie en chocola onder dit keurmerk wordt verkocht; dat laatste telt vooral tijdens de Sinterklaasverkopen.
(klik voor vergroting)
De omzet onder het label 'Beter Leven' kende een meer bescheiden groei van 426 miljoen euro in 2013, naar 441 miljoen euro in 2014.
Bij de duurzame vis wordt er duidelijk meer verkocht onder het MSC-label (Marine Stewardship Council) dan onder het ASC-label (Aquaculture Stewardship Council).
18 procent meer duurzaam voedsel verkocht
Consumenten hebben vorig jaar 18 procent meer duurzaam voedsel gekocht dan het jaar daarvoor. Het marktaandeel van dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel steeg van 6 naar 7 procent.
Het gaat om minstens 2,6 miljard euro, waarvan ruim 1,1 miljard euro biologische producten, zo blijkt blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2014.
(klik voor vergroting)
In onder meer horeca, zorginstellingen en catering (de professionele markt) namen de duurzame producten toe met 74 procent. In supermarkten en speciaalzaken zet de groei van de afgelopen jaren gestaag door.
Bij de duurzame producten groeiden vooral koffie (52 procent meer), eieren (40 procent plus) en zuivel en drank (ruim 30 procent). De sectoren vlees (0 procent) en vis (-4 procent) weken af. Dit komt onder meer omdat er sowieso minder is uitgegeven aan vis en vlees. Ook is er minder vis met een keurmerk gevangen.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl