Wie adverteert op Google Adwords, ziet precies wat een zoekwoord waard is. De website Frankwatching zette de duurste zoekwoorden bij Google Adwords in Nederland op een rij.

Google is een advertentiebedrijf en verdient zijn geld vooral door gesponsorde links te tonen bij zoekresultaten. Bedrijven kunnen betalen om bij bepaalde termen tevoorschijn te komen.

Voor elk zoekwoord geldt een cost-per-click-tarief, ofwel de CPC. Dat zijn de gemiddelde kosten die adverteerders per klik aan Google betalen.

De duurste zoekwoorden zijn bijna allemaal in het Engels, blijkt uit een meting in juni van dit jaar. De gegevens zijn afkomstig van SEMrush, een hulpprogramma voor zoekwoorden.

Dat de topwoorden Engels zijn komt volgens Frankwatching vanwege de internationale handel en omdat Nederlanders nu eenmaal goed met Engels overweg kunnen.

In 2016 zijn de duurste sleutelwoorden afkomstig uit vijf verschillende industrietakken. In 2015 was er minder spreiding: toen hadden drie van de vijf duurste sleutelwoorden te maken met internet en telecom. In 2016 staan sleutelwoorden uit de verzekeringssector niet meer in de top-vijf van duurste termen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl