Forbes magazine heeft een nieuw lijstje gevonden om zich eens in de zoveel tijd op te richten: de Top Influencers-lijst.

Want het blijft bizar: van sommige namen heb je nog nooit gehoord, maar deze mensen hebben wel 10 miljoen volgers op social media en inmiddels een goedlopend bedrijf. Terwijl ze gewoon op hun zolderkamertje zijn begonnen.

Social media is voor veel mensen meer dan alleen een gebbetje. De influencers in deze lijst verdienen vaak zelfs 300.000 dollar voor een gesponsorde video. Ja, echt.

Forbes heeft zich nu gericht op de beauty-influencers (de populairste groep) en de fitness-influencers. De komende maanden kunnen we nog een lijstje met reis-influencers verwachten (in juni) en die zich in mode (september) of food (december) hebben gespecialiseerd.

250 miljoen dollar aan inkomsten

De lijst met 30 beauty/health-influencers was het afgelopen jaar volgens Forbes goed voor zo’n 250 miljoen dollar (!) aan inkomsten. Naast de 300.000 dollar voor een gesponsorde video, kunnen deze toppers ook makkelijk 187.000 dollar rekenen voor een Facebookpost of 150.000 dollar voor een kiekje op Instagram. Ook als je ‘maar’ 100.000 volgers hebt, kun je 5000 dollar rekenen voor een Instagrampost.

Om dan nog maar te zwijgen over de boekendeals, apps, fitnesslijnen, kledinglijnen en dergelijke die de influencers hebben opgezet.

Ook de Nederlandse Nikkie de Jager uit Uden is terug te vinden in de lijst. Ze is de op drie na grootste beauty-vlogger ter wereld.

Lees ook op Business Insider

Dit zijn de belangrijkste influencers op het gebied van health en beauty:


Op het gebied van health:

1. Kayla Itsines (@Kayla_Itsines)

De 25-jarige is veruit dé fitnesskoningin van het internet. Met de verkoop van haar app ‘Sweat with Kayla’ wist ze in 2016 17 miljoen dollar te genereren, volgens App Annie. Onlangs wist ze haar stadiontour binnen een úúr uit te verkopen en op Instagram heeft ze inmiddels een following van meer dan 6,6 miljoen mensen.

Deze maand komt haar nieuwe boek uit in Nederland. Binnenkort lees je op Business Insider Nederland een interview met de influencer.


2. Jennifer Selter (@jenselter)

De New Yorkse ging misschien viral met haar regime om je achterwerk te trainen (inclusief foto’s met de resultaten), maar de oud balie-medewerker van een sportschool timmert al sinds haar tienerjaren aan de weg. Naast haar eigen Instagram-pagina met 10,6 miljoen volgers, heeft ze nog een lading andere accounts.

Deze zomer komt ze met haar eigen fitnesslijn.


3. Emily Skye (@emilyskyefit)

Sinds 2011 bouwt Skye aan haar sociale accounts. Wat begon als een blogspot-website is nu een mediamerk met een online workout-programma (app en video’s). Dit is slecht een deel van haar inkomen, aangezien ze ook nog een make-uplijn heeft en in 2018 met haar eigen sneaker komt in samenwerking met Reebok.


4. Michelle Lewin (@michelle_lewin)

De 31-jarige bodybuilder verdient ongeveer 10.000 dollar per Instagrampost dankzij samenwerkingen met gezondheids- en sportmerken. In totaal heeft ze zo’n 14 miljoen volgers verdeeld over twee accounts. Ze heeft een lijn met voedingssupplementen en één met materiaal om thuis te sporten.

Naar eigen zeggen heeft ze geen tijd voor nieuwe samenwerkingen, omdat ze het nu al te druk heeft met haar eigen merken. En dan is ze pas net begonnen.


5. Joe Wicks (@thebodycoach)

De enige man in dit lijstje. De Brit begon met het delen van voedings- en fitnesstips op Twitter. Vandaag de dag heeft hij vijf miljoen volgers en besteedt naar eigen zeggen iedere minuut dat hij wakker is aan zijn eigen socialmediamerk. Inmiddels heeft hij een serie kookboeken en een online workout-programma en DVD’s. Aan samenwerkingen doet hij ook, zoals met Microsoft.


Op het gebied van beauty:

1. Zoe ‘Zoella’ Sugg (@zoella)

Een bericht gedeeld door Zoella (@zoella) op

De Britse begon vanuit de slaapkamer in haar ouderlijk huis met het plaatsen van ‘shoplogs’: video’s waarin ze liet zien welke beautyproducten ze had gekocht. Inmiddels is ze 27, heeft ze 11,6 miljoen abonnees op YouTube en een eigen make-uplijn bij de Britse keten Superdrug. Haar eerste roman ‘Girl Online’ brak talloze records in de eerste twee weken. Inmiddels zijn er nog twee boeken van haar hand uitgekomen.


2. Michelle Phan (@michellephan)

Een decennium na haar eerste YouTube-video is Phan een household name en gevierd ondernemer. Ze is de medeoprichter van de make-upbox Ipsy (500 miljoen dollar waard in 2015). Sinds haar bedrijf zo groot is, plaatst ze geen gesponsorde content meer. Naar eigen zeggen leerde ze als ‘snel’ dat het haar op de lange termijn niet zou helpen, omdat mensen toch liever authenticiteit zien dan reclame.


3. Huda Kattan (@hudabeauty)

De ondernemer uit Dubai begon in 2010 met bloggen toen ze vast zat in een saaie baan in de financiele sector. Zeven jaar later heeft ze samen met haar twee zussen een goedlopend bedrijf is beautyproducten. Onder andere haar nepwimpers worden gedragen door Kim Kardashian en verkocht in verkoopautomaten. Haar lijn wordt wereldwijd verkocht in de filialen van Sephora – een teken dat je het toch wel gemaakt hebt.


4. Nikkie de Jager (@nikkietutorials)

De Nederlandse uit het Brabantse Uden begon ook op jonge leeftijd (in 2008) vanuit haar slaapkamer in haar ouderlijk huis. Inmiddels is ze een gevierde make-up artist met meer dan 7,2 miljoen volgers op Instagram. Niet gek dus dat ze door make-upmerken wereldwijd regelmatig wordt uitgenodigd om mee te denken over hun nieuwe producten.

Haar video The Power of MAKEUP werd meer dan 35 miljoen keer bekeken. In maart 2017 kwam ze met haar eigen lijn make-upproducten op de markt in samenwerking met het professionele make-upmerk Ofra.


5. Shannon Harris (@shaaanxo)

‘Shaaanox’ begon in 2009 met vloggen om naar eigen zeggen een gat te vullen. Op dat moment waren er vooral veel Amerikaanse vloggers online te vinden, maar niet – zoals zijzelf – uit Australië of Nieuw-Zeeland. Acht jaar later heeft ze haar eigen beautymerk xoBeauty en werkte ze samen met grote merken als Clinique en Smashbox Cosmetics.

LEES OOK Deze 27-jarige dropout maakte van Dan Bilzerian en anderen sterren op YouTube en Instagram