De twintig grootste familiebedrijven in Duitsland wisten hun totale omzet in 2015 op te krikken tot meer dan 1.000 miljard euro. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Institut für Familienunternehmen uit Stuttgart, waarover Der Spiegel bericht. Het toplijstje ziet er als volgt uit (klik voor uitvergroting). Dit bevat zowel bedrijven die niet aan de beursgenoteerd zijn, als beursbedrijven waar families een dominante positie bekleden.

Wolfgang Porsche (l) in gesprek met Volkswagen-topman Matthias Müller. Foto EPA

De vijftig grootste familiebedrijven in Duitsland wisten hun totale omzet in 2015 op te krikken tot meer dan 1.000 miljard euro. Een nieuw record.

Dat blijkt uit een inventarisatie van het Institut für Familienunternehmen uit Stuttgart, waarover Der Spiegel bericht.

Het overzicht van de eerste twintig ziet er als volgt uit. Het gaat om bedrijven die niet aan de beursgenoteerd zijn, maar ook om beursbedrijven waar families een dominante positie bekleden.

(klik voor uitvergroting; bron: Inst. f. Familienunternehmen)

grootste familiebedrijven

Hieronder volgt een korte bespreking van de top vier.

1) Volkswagen

Met stip op de eerste plaats staat Volkswagen, met een omzet van 213 miljard euro in 2015, veruit het grootste familiebedrijf van Duitsland. De families Porsche en Piëch houden via holdingbedrijf Porsche SE een belang van 52 procent in Volkswagen.

Het schandaal rond de sjoemelsoftware voor dieselauto’s, waarmee milieutests zijn gemanipuleerd, heeft de reputatie van Volkswagen hard geraakt, maar in de omzet van afgelopen jaar is dat niet merkbaar. Het bedrijf uit Wolfsburg had afgelopen jaar wereldwijd 610 duizend medewerkers

2) BMW

Het op één na grootste familiebedrijf van Duitsland is ook een automaker: BMW. Daar controleren Stefan Quandt en Susanne Klatten samen ongeveer 47 procent van het aandelenkapitaal. BMW is met een omzet van 92 miljard euro minder dan de helft zo groot als Volkswagen.

3) Schwarz-Gruppe: Lidl en Kaufland

De nummer drie klinkt voor Nederlanders wellicht minder bekend: Schwarz-Gruppe. Totdat je zegt dat het om de eigenaar van supermarktketen Lidl en hypermarkt Kaufland gaat.

De Schwarz-Gruppe wordt gecontroleerd door ondernemer Dieter Schwarz en is goed voor een jaaromzet van 79 miljard euro. Volgens de miljardairsindex van persbureau Bloomberg is Schwarz met een geschat vermogen van ongeveer 17 miljard euro de op 37 na rijkste man ter wereld.

4) Bosch

Op plaats vier komt de maker van huishoudelijke apparatuur Bosch, die voor meer dan 90 procent gecontroleerd word door de Robert Bosch Stiftung, een naar de oprichter vernoemde maatschappelijke organisatie; de rest van de aandelen zit bij de nazaten van oprichter Robert Bosch.

Bosch deed afgelopen jaar een paar grote overnames: de maker van huishoudelijke apparatuur BSH werd volledig ingelijfd, evenals de toeleverancier van de auto-industrie ZF Lenkesysteme. Mede hierdoor steeg de omzet van 49 miljard euro in 2014, naar meer dan 70 miljard euro in 2015.

De overname-activiteiten van onder meer Bosch vormden volgens het Institut für Familienunternehmen de belangrijkste reden dat de vijftig grootste familiebedrijven van Duitsland een totale omzet van 1.022 miljard dollar boekten in 2015, een plus van zeven procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl