In een periode van jaarlijstjes kan ook het overzicht van de beste motoren voor auto’s niet ontbreken.

Dus publiceerde WardsAuto maandag zijn jaarlijkse lijst met de beste motoren in de wereld. Het is de 23ste keer dat WardsAuto het overzicht samenstelt. De website voor de auto-industrie kijkt altijd vooruit. Daarom heet de lijst Wards 10 best engines 2017. Acht van de tien motoren stonden nog niet eerder in het overzicht, twee maakten vorig jaar al deel uit van het beste wat er te bieden is.

De 2017-editie geeft een doorkijkje in wat de trends worden als het gaat om moderne motoren. In het overzicht staan vier- en zes-cilinders, plus enkele hybride systemen. Zes van de tien zijn turbo’s, terwijl één motor zowel turbo- als supercharged (met compressor) is. Voor het eerst in de geschiedenis van deze verkiezing staat er geen V-8 in het lijstje.

“De belangrijkste strategiën voor autofabrikanten om compromisloze, zuinige motoren te maken, zijn momenteel het ontwikkelen van kleinere motoren, het toevoegen van een compressor en electrische motoren. Onze lijst bewijst dat maar weer eens”, zegt Drew Winter van WardsAuto.

Totaal werden veertig auto’s aan een test onderworpen. De medewerkers van WardsAuto gingen in oktober en november met de kandidaat-winnaars de weg op. De motoren werden beoordeeld op paardenkracht, schakelen, geluid, zuinigheid, de toepassing van nieuwe technologiën en diverse andere specificaties.

Alleen nieuwe of aanwijsbaar vernieuwde motoren en electrisch aangedreven systemen die in de Verenigde Staten verkrijgbaar zijn en in een auto van niet meer dan zo'n 60.000 euro zitten, kwamen in aanmerking voor de top 10, aldus WardsAuto. De winnaars van vorig jaar mochten dit jaar meedoen om hun titel te verdedigen. Vorig jaar sloot Wards alle motoren van de VW Group (onder meer Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) uit van deelname, als gevolg van het dieselschandaal bij de Duitse fabrikant.

Dit jaar deed VW Group weer mee met de 2.0 liter van de Audi A4 en de nieuwe 4-cilinder van de Porsche 718.

Dit zijn de tien beste motoren volgens Wards Automotive, in alfabetische volgorde:


1. De BMW M2401 is een van de meest opwindende sportcoupes die recent uit de fabrieken in Beieren is komen rollen. Onder de motorkap van dit beest ligt een turbocharged, 6-cilindermotor met 335 paardenkracht, 3.0 liter inhoud.

Foto: BMW

De Wards-jury vond de BMW B58 motor "ongrijpbaar snel en ongelooflijk soepel, terwijl hij minder brandstof verbruikt dan sommige kleinere 4-cilinder motoren". Het is een van de twee winnende motoren hun plek behielden op de lijst van vorig jaar.

Foto: BMW

2. De tweede winnaar die we terugzien is de Chevrolet Volt's 1.5 liter inline-4 cilinder motor en hybride besturingssysteem.

Foto: Chevrolet

De juryleden waren onder de indruk van het bereik van het hybride systeem en haar zuinigheid. Ze noemden het "een van de meest innovatieve en verstorende aandrijvingsystemen ooit".

Foto: Chevrolet

3. Volgende in de line-up is de Chrysler Pacifica Hybrid. Hoewel we hybrides de afgelopen 10 jaar zo ongeveer in alle vormen en maten voorbij hebben zien komen, is dit de eerste keer dat we een minivan in deze klasse zien. Onder de kap een 3.6 liter, Atkinson-cycle V6 motor in gezelschap van een paar elektrische motoren.

Foto: Chrysler

"Pacifica Hybrid verbijstert ons door een naadloze en efficiënte rij-ervaring waarbij geen enkele concessie is gedaan aan ruimte, comfort en stuurgeak", schreef Wards in haar rapport.

Foto: Chrysler

4. Ford's nieuwe high-performance Focus RS kreeg flink wat kritiek sinds de entree in showrooms begin dit jaar. Een hoofdrol is weggelegd voor Ford's 2.3 liter, 350 pk, turbo-aangedreven four-banger die de compacte Focus van een wonderbaarlijk vermogen voorziet.

Foto: sourceMatthew DeBord/BI

"Van de 40 transmissies die we dit jaar testten, en daaronder veel prestigieuze merken die topprestaties claimen, was de Focus RS de meest opwindende om in te rijden," schreef Wards.

Foto: Matthew DeBord/BI

5. De Honda Accord Hybrid stond jarenlang in de schaduw van haar veelgeprezen Toyotaconcurrenten. Dit jaar was de jury echter dolenthousiast over het 212 pk aandrijfsysteem van de Accord Hybrid en zijn zuinige verbruik van 47 mpg.

Foto: Honda

Het onconventionele vermogen van de Accord Hybrid "blinkt uit." Zozeer dat "menig bestuurder denkt dat het hier niet gaat om een gas-elektrische hybride," aldsu Wards. "Onder de hybriden vindt de Accord Hybrid de "beste balans tussen prestatie en verbruik."

Foto: Honda

6. Waar de auto-industrie een steeds eficienter verbruik nastreeft door middel van hybridisatie, daar heeft de Hyundai Elantra Eco dat helemaal niet nodig. Geen hyrbide, toch heel zuinig dankzij een 128 pk, 1.4 liter en turbogedreven 4-cilinder.

Foto: Hyundai

Tijdens de test noteerde Wards een hybride-achtig verbruik van 40 mpg. "Geluidloos, buitengewoon bekwaam en zuinig in het verbruik. Hyundai’s kleine krachtinstallatie overtreft onze verwachtingen," schreef Wards.

Foto: Hyundai

7. Hoewel Nissan's eerbiedwaardige VQ V6 motor er niet in slaagde voor een 16e keer keer de lijst te halen, slaagde een van zijn nakomelingen daar wel in. Onder de kap van de Infiniti's nieuwe Q50 Red Sport 400: een 400 pk, dubbele turbo VR-Series V6 motor.

Foto: Hollis Johnson

"Het is zijdeachtig soepel, stil wanneer jij dat wilt en met 23 mpg in staat om een respectabel verbruik neer te zetten," aldus Wards.  "Maar geef je stevig gas, reken er dan op dat je in je stoel gedrukt wordt."

Foto: Infiniti

8. Met de nieuwe CX-9 doet Mazda z'n "zoomzoom-persoonlijkheid" alle eer aan. Met de 2.5 liter, 250 pk, inline-4-cilinder wordt turbotechnologie voor het eerst gecombineerd met Mazda's zuinige SkyActiv motor.

Foto: Mazda

"Wie een 4-cilinder motor in een CUV voor 7 personen inbouwt, oogst meestal weinig applaus van automotiveournalisten, maar met de SkyActiv 2.5L heeft Mazda echt magie toegepast," aldus Wards.

Foto: Mazda

9. Net als alleproducenten in de auto-industrie, heeft ook Mercedes-Benz zijn motoren sterk verkleind. Aan de basis van de compleet nieuwe  lineup staat de bijgewerkte M274 2.0 liter, 241 pk, turbogedreven, inline-4-cilinder motor. Te vinden onder de kap van verschillende modellen waaronder de C-en E-klasse sedans van de GLC SUV.

Foto: Mercedes-Benz

Lof van de jury voor het geleverde vermogen en solide 26 mpg verbruik in de C-klasse.

Foto: Mercedes-Benz

10. Van oudsher staat Volvo niet bekend voor extreme aandrijving. Tot nu dan. Onder de kap van de nieuwe V60 Polestar vinden we een nieuwe turbogedreven variant van Volvo's Drive-E motor.

Foto: Newspress

Met 364 pk kan de 2.0 liter unit — die Wards een "4-cilinder juweeltje" noemt — de Volvo binnen 4,5 seconden naar een snelheid van 60 mph stuwen.

Foto: Volvo