Drie grote AEX-fondsen kwamen woensdag met de jaarcijfers naar buiten. Een kort overzicht van de belangrijkste punten.

ING: kosten moeten verder omlaag

ING is er afgelopen jaar nog niet in geslaagd om de kosten omlaag te brengen. Het financiële concern gaf nog veel geld uit aan lopende reorganisaties en groei in het buitenland. Topman Ralph Hamers blijft er echter van overtuigd dat het de bank lukt om de uitgaven in 2020 op het voorgenomen niveau te krijgen.

ING streeft er naar om de kosten afgezet tegen de baten op een score tussen de 50 en 52 procent te krijgen. Deze graadmeter ging afgelopen jaar echter omhoog van 54,2 naar 55,5 procent.

De bank is nog altijd bezig met het schrappen van duizenden banen, als onderdeel van eerder aangekondigde reorganisaties. In landen als Duitsland, Polen, Roemenië en Australië groeit ING juist. Het wereldwijde klantenbestand liep mede daardoor op tot 37,4 miljoen. In die landen worden juist extra mensen aangenomen.

De totale onderliggende baten kwamen in vierde kwartaal uit op 4,4 miljard euro, ruim 2 procent minder dan in dezelfde periode in 2016. De kosten stegen tegelijkertijd met meer dan een tiende tot 2,6 miljard euro. De onderliggende nettowinst ging hierdoor met meer dan een kwart omlaag naar 1 miljard euro.

KPN voelt concurrentiedruk bij dochter Telfort

KPN heeft ook in het vierde kwartaal van 2017 last gehad van felle concurrentie op de mobiele markt. Die deed zich met name voelen in het goedkopere segment, waar het telecombedrijf met Telfort actief is. De omzet en winst vielen daardoor lager uit dan in de laatste maanden van 2016.

KPN rapporteert een kwartaalomzet van 1,6 miljard euro, ruim 6 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebitda), geschoond van eenmalige posten, daalde met een kleine 2 procent naar 596 miljoen euro. Onder de streep resteerde 70 miljoen euro, tegen 115 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2016.

Behalve met zware concurrentie kreeg KPN afgelopen jaar te maken met strengere regels voor de kosten van dataverkeer in andere Europese landen. Mede daardoor viel over heel 2017 de omzet met zo'n 5 procent terug naar 6,5 miljard euro. Het geschoonde bedrijfsresultaat was volgens KPN met 2,4 miljard euro in lijn met dat van een jaar eerder.

Arcelor profiteert van aantrekkende vraag naar staal

ArcelorMittal heeft in 2017 geprofiteerd van de verbeterde marktomstandigheden in de staalindustrie. De grootste staalfabrikant ter wereld boekte een hogere winst en omzet dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het in Amsterdam genoteerde concern.

Het bedrijfsresultaat (ebitda), de belangrijkste winstgraadmeter voor het bedrijf, bedroeg 8,4 miljard dollar (6,8 miljard euro), tegen 6,3 miljard dollar een jaar eerder. De omzet steeg naar 68,7 miljard dollar van 56,8 miljard dollar in 2016. ArcelorMittal verscheepte vorig jaar 85,2 miljoen ton staal, een groei met 1,6 procent.

ArcelorMittal verwacht dat de vraag naar staal sterk blijft. Topman Lakshmi Mittal wijst wel op de overcapaciteit in de staalmarkt en oneerlijke handelspraktijken in de sector. Daarbij doelt hij op de import van goedkoop Chinees staal op de Europese markt.

H&M heeft niet de goede spullen in z'n winkels liggen

Een klein uitstapje naar het buitenland. Het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz (H&M) heeft een teleurstellend 2017 achter de rug. Dat geeft topman Karl-Johan Persson ruiterlijk toe in een toelichting op de jaarcijfers van de Zweedse kledingverkoper. Vooral bij de stenen winkels van het concern vielen de verkopen tegen. Dat komt mede doordat het aanbod niet geheel aansloot bij de wensen van de consument.

H&M behaalde een omzet van omgerekend 22,7 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten komt dat neer op een groei van 3 procent. "Dat is duidelijk onder onze verwachtingen'', aldus Persson. In het voor winkelbedrijven belangrijke vierde kwartaal vielen de verkopen zelfs met 2 procent terug tot net geen 6 miljard euro.

De nettowinst ging in het vierde kwartaal met bijna een derde omlaag naar omgerekend 408 miljoen euro. De tegenvallende verkopen leidden volgens de onderneming tot hogere afschrijvingen. Over heel 2017 nam het resultaat onder de streep met 13 procent af tot 1,7 miljard euro.