Wie dagelijks op een kantoor werkt, kan zich er misschien geen voorstelling bij maken: de duizenden ateliers, studio’s en plekken waar Nederlandse creatieven dagelijks aan hun kunst werken.

Verborgen werkplekken waar creatieven op hun kwetsbaarst en tegelijkertijd op hun sterkst zijn.

Dat is precies wat The Workshop laat zien. 25 Nederlandse creatieven openden hun deuren voor het koffietafelboek, een samenwerking tussen digitaal magazine Roomed, schrijver Renée Leeuw, fotograaf Iris Duvekot, en de Amsterdamse boekwinkel MENDO die de realisatie en het design verzorgde.

Het boek biedt een kijkje in de werkplekken van gevestigde namen als kunstenares Ans Markus, fotograaf Carli Hermès en ontwerper Maarten Baas, maar ook jonge creatieven als ontwerpers Mae Engelgeer en Borre Akkersdijk en schoenontwerper Guillaume Philibert – die met zijn merk Filling Pieces de internationale luxemarkt voor schoenen bestormd.

In tekst en beeld tonen ze de omgeving waar ze experimenteren, ontdekken en zoeken naar nieuw werk. Zo is de werkplek van interieurdesigners Dax Roll en Joyce Urbanus gestileerd, terwijl er in het atelier van Ans Markus vooral persoonlijke objecten te vinden zijn.

Erwin Olaf

Het atelier van Erwin Olaf is te vinden in een onopvallend pand in Amsterdam, zo lezen we in het boek. De fotograaf maakte hier onder andere werk waarmee hij de prestigieuze Vermeerprijs won en Kunstenaar van het Jaar 2014 werd.

Het succes van Olaf is ongekend. Zo werkte hij eerder voor merken als Heineken, Microsoft en BMW én bladen als The New York Times, Sunday Times en Le Monde. Toch oogstte hij vooral veel lof met zijn autonome werk.

Lees ook op Business Insider

Een kijkje in zijn atelier:


Erwins studio bevindt zich in de Amsterdamse Rivierenbuurt, middenin een woonwijk. Vanaf de straat lijkt het pand een gewone woning.

ErwinOlaf_┬®IrisDuvekot_28sep.2016_0294-2


Van binnen doet de indeling denken aan een doolhof. Je komt binnen in het kantoor en achterin het pand bevindt zich de studio, waar de shoots plaatsvinden.

ErwinOlaf_┬®IrisDuvekot_28sep.2016_0377


Rondom de studioruimte loopt een gang, gevuld met een gigantische verzameling attributen uit vorige shoots, alles keurig geordend en gelabeld.

ErwinOlaf_┬®IrisDuvekot_28sep.2016_0407


Eén van de belangrijkste plekken in de studio is het make-uphok, dat met schuifdeuren wordt gescheiden van het kledinghok.

ErwinOlaf_┬®IrisDuvekot_28sep.2016_0120


Het werk van Erwin Olaf is geënsceneerd, wat betekent dat over àlles is nagedacht. Van make-up en kleding, tot decor en lichaamshouding.

ErwinOlaf_┬®IrisDuvekot_28sep.2016_0146


De combinatie van inhoud en techniek is nog belangrijker wanneer alles in scène wordt gezet.

ErwinOlaf_┬®IrisDuvekot_28sep.2016_0089-2


Een foto van Erwin vertelt altijd een poëtisch verhaal, met een verwijzing naar de omstandigheden in de tijd.

ErwinOlaf_┬®IrisDuvekot_28sep.2016_0407

Door een kleine imperfectie aan te brengen in het geënsceneerde beeld wil de fotograaf de inhoud oprecht houden. Of het nou een afdruk op de bank, een vuile nagel of een kreukje in een hemd is: het zit er nooit zomaar.

ErwinOlaf_┬®IrisDuvekot_28sep.2016_0414

LEES OOK: Binnenkijken in het New Yorkse kantoor van Uber: bij het bedrijf van $68 miljard drink je wijn van de tap en mag je hond mee