Drukke, chaotische dagen kunnen je hele ritme door de war gooien. De spaarzame momenten dat je niks om handen hebt zijn om op te laden en te herstellen.

Maar hoe kom je los van je werk? Hoe zorg je ervoor dat je niet aan zelfsabotage doet tijdens je vrije uren of dagen? Hoe doen anderen dat?

Samen met Pullman Hotels, experts in work hard/play hard, delen we zes tips met je.


1. Deel je week van tevoren in

“Als je op vrijdagmiddag alvast een planning maakt voor de komende week, geeft dat veel rust. Plan per dag in wat je moet doen, maar ook wat je wíl doen. Dat betekent dus ook dat je leuke dingen en vrije tijd in moet plannen. Want als je dat niet doet, schieten die er vaak bij in”, vertelt Barbara Kok, oprichter van de Burn Out Poli en expert op het gebied van een gezonde werk-leefbalans.

“Als je weet dat er maandag drie dingen op je to do-lijst staan en vervolgens op dinsdag weer andere to do´s, dan schiet je niet meer op zondagochtend met een schrik wakker omdat je nog zoveel ‘moet’. Zo kun je relaxed van je weekend genieten.


2. Prop je vrije tijd niet helemaal vol

“Vooral millennials, opgegroeid met smartphones, denken dat het normaal is om altijd ‘aan te staan’ en door te gaan. Zij hebben het gevoel iets te missen als ze thuis op de bank zitten en plannen daarom ook na hun werk hun tijd vol, met ‘leuke dingen’. Maar daar is een mens helemaal niet op gebouwd. Ons lichaam heeft rustmomenten nodig”, vertelt Barbara Kok.

“Zet ‘niets doen’ desnoods in je weekplanning. Te lange tijd stress, zonder rust en ontspanning, put je lichaam uit.

Lees ook op Business Insider


3. Ontplug

Even niksen of dagdromen is dus nodig om fysiek te herstellen en je hersenen te laten ontspannen. Maar ook als we ‘niks aan het doen zijn’ betekent dat tegenwoordig meestal dat we op onze telefoon aan het scrollen zijn.

Volgens Kok is het belangrijk om ‘een gezonde relatie op te bouwen met je telefoon’. “Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je niet meer dan drie keer per dag op je social media kijkt en ontvolg mensen die geen meerwaarde voor je hebben. Probeer twee uur voordat je gaat slapen sowieso niet meer op je telefoon te kijken. Een scherm houdt je hersenen actief en zorgt ervoor dat je slechter slaapt.”


4. Ben je moe, ga slapen

Pullman Hotel Eindhoven

Pullman Hotel Eindhoven

“Moe is het begin van oververmoeid raken”, aldus Kok. Dus als je moe bent, ga dan niet toch de stad in omdat je anders misschien het leukste feestje van het jaar mist. Boek desnoods een hotel voor het weekend en neem je telefoon niet mee of laat ‘m op je hotelkamer als je dingen onderneemt.

Een middagje in de spa, zoals bij Hotel Pullman Eindhoven Cocagne, is een aanrader want daar mag je je telefoon toch niet gebruiken. Je kunt er niet anders dan ‘in het nu’ zijn en je lekker laten verwennen. Hier vind je alles van gezichtsbehandelingen tot holistische massages, allemaal met de luxe producten van Sothys.


5. Sta een paar keer per dag even stil

Kok benadrukt ook dat het belangrijk om niet alleen tijdens je vrije momenten ‘stil te staan’, maar dat je dat ook tijdens een drukke werkdag een paar keer moet doen. “Neem een paar keer per dag even de tijd om stil te zitten”, adviseert ze.

“En ga dan na: wat is goed voor mij? Wat heb ik op dit moment nodig? Dat kunnen kleine dingen zijn, zoals een lekkere kop koffie of een klein wandelingetje. Het gaat erom dat je aandacht geeft aan jezelf en niet door blijft razen.”


6. Beweeg genoeg

Een kleine wandeling gedurende je werkdag past ook in het devies dat het belangrijk is om genoeg te bewegen. “Het is misschien het laatste waar je zin in hebt als je thuiskomt na een drukke dag, maar het loont de moeite. Om de dag een goede wandeling doet je hele fysieke, mentale en emotionele lichaam goed”, aldus Kok.

Of ga kitesurfen, boulderen, hardlopen, wielrennen of naar een yogaklasje. Doe waar jij je goed bij voelt, maar trek jezelf van die bank af. Fysieke inspanning zorgt voor geestelijke ontspanning. Ja, dat is een cliché, maar dat is het niet voor niets.

Verblijf je bijvoorbeeld voor zaken in het eerder genoemde Pullman Hotel in Eindhoven? Dan kun je terecht in de uitgebreide fitnessruimte. Op verzoek kun je er zelfs trainen met een personal trainer. Of je loopt één van de talloze hardlooproutes die de receptie al voor je heeft klaargelegd. Lees hier meer over het hotel in het centrum.

Dit is het eerste artikel in de Maand van Business Travellers. Deze serie wordt mogelijk gemaakt door Pullman Hotels Brussel en Eindhoven.