Het nieuwe V&D heeft geen grote warenhuizen in de grote steden of draagt zelfs ook maar de naam V&D. Dat schrijft het FD dinsdag.

De omgevallen warenhuisketen gaat verder door het leven als app, onder de naam Frendz. Een platform voor mode-meiden die door middel van tips van vrienden een nieuwe outfit kunnen scoren. Qua vormgeving en insteek heeft de app een sterke link naar sociale media als Pinterest en Instagram.

De keuze om met V&D een compleet andere weg in te slaan komt van oud-Hema-directeur Ronald van Zetten, modeondernemer Roland Kahn en zijn zakenpartner Jacco Scheffers. Zij kochten in mei vorig jaar voor een half miljoen euro onder meer de naam V&D en het klantenbestand. Met hulp van oud-Mycom- en Dixons-eigenaar Steven Bakker ontwikkelden ze het concept gebaseerd op social commerce.

frendz app v&d

Het zijn niet de stylisten en inkopers die bepalen wat er in de app te koop is, maar de gebruikers zelf. Zij stellen zelf hun collecties samen en delen die met hun volgers.

Volgens Van Zetten is dit 'de trend', zo vertelt hij aan het FD. Niet webwinkels zijn de toekomst, maar sociale media.

Het voordeel van de app is dat niet Google door middel van advertenties bepaalt welke kleding je te zien krijgt, maar social influencers of vrienden. Hierdoor krijg je als consument meer te zien dan het ene paar schoenen waar je ooit naar googelde: juist de aanbevelingen, pareltjes en coole merken die andere modeliefhebbers tippen.

Momenteel loopt er een test en gebruiken een paar honderd mensen de app sinds enkele maanden. Frendz heeft ongeveer veertig à vijftig partners zoals Josh V. Raadt iemand een product aan waar de app geen banden mee heeft, dan wordt de gebruiker doorgestuurd naar de betreffende webshop of winkel waar het item wel te vinden is.

Blue Jean Baby 💙 #frendzontour

Een bericht gedeeld door FRENDZ (@frendzontour) op

Het nieuwe V&D kan omzet genereren door een afdracht van één euro per transactie en een commissie van tien procent netto-omzet, na retourzendingen. Daarmee is Frendz de goedkoopste in de markt, aldus Van Zetten in het FD.

De naam V&D zal nergens terug te vinden zijn in het concept, alleen in de bedrijfsnaam V&D Concepthouse. Frendz is het eerste kind van het bedrijf, deze zomer zal ook Schoolcampus van start gaan. Een winkel voor schoolspullen, één van de succesnummers van V&D. Voor komend jaar staan er nog andere introducties op de rol, aldus Van Zetten.

LEES OOK: Richard Branson staat elke dag om 5 uur op en geeft deze tips voor een productieve dag