Disney is dankzij de blockbuster Star Wars het sterkste merk ter wereld. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van consultancybureau Brand Finance.

Om de ranglijst samen te stellen, kijkt het bureau naar verschillende factoren, waaronder naamsbekendheid, hoe trouw de klanten zijn en de reputatie van het bedrijf.

Disney was al jarenlang een topper, en mede door het enorme succes van de Star Wars-film The Force Awakens leidt Disney dit jaar de ranglijst aan. In 2012 kocht Disney Lucasfilm, het moederbedrijf van de Star Wars-films, voor 4 miljard dollar. Brand Finance roemt daarnaast de historie van Disney, en de originele producties.

Lego runner-up, Apple commercieel het best

Vorig jaar leidde werd speelgoedfabrikant Lego nog uitgeroepen tot het sterkste merk, maar het Deense bedrijf zit wat in de problemen. Zo probeerde Lego te voorkomen dat Duitse winkeliers met prijzen gingen stunten met hun speelgoed. Lego kreeg daarvoor een boete van de Duitse toezichthouder. Daarnaast probeerde Lego te voorkomen dat de steentjes zouden worden gebruikt door de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei.

Desondanks blijft Lego een sterk merk. Het is dit jaar achter Disney de runner-up. L’Oréal maakt de top-3 compleet.

Apple is commercieel gezien nog altijd het sterkste bedrijf. Dat komt onder meer door het succes van iPhone 6 of iPhone 6s. In het fiscale jaar 2015 rapporteerde het bedrijf een recordomzet van 234 miljard dollar en een nettowinst van ruim 53 miljard dollar.