Walt Disney heeft zijn omzet en winst vorig kwartaal verder zien groeien. Het entertainmentconcern profiteerde onder meer van de aanhoudend sterke vraag naar spullen die te maken hebben met animatiefilmhit Frozen.

Disney meldde dinsdag een omzet van 12,5 miljard dollar (11,2 miljard euro) over het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar. Dat was 7 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst steeg met 10 procent naar 2,1 miljard dollar, terwijl de operationele winst met 4 procent toenam tot 3,5 miljard dollar.

Het resultaat groeide het sterkst bij de aan films verwante merchandise, waar de operationele winst bijna een derde hoger was dan een jaar eerder. Die groei hing vooral samen met de populariteit van Frozen en, in minder mate, The Avengers.

De filmdivisie draaide minder dan een jaar eerder. Dit kwam vooral doordat een film als Big Hero 6 minder bezoekers naar de bioscopen trok dan Frozen vorig jaar. Ook de dvd-verkoop viel terug, bij gebrek aan opvolging voor de hit van 2014.

De pretparken van Disney leverden wel meer op, vooral dankzij prijsverhogingen. Daarbij wordt ook geprofiteerd van de investeringen die werden gedaan tijdens de economische crisis. Daardoor is Disney nu in staat te profiteren van het herstel van ’s werelds grootste economie.

Het bedrijf is de laatste maanden ook in trek bij beleggers. Het aandeel Disney is dit jaar tot recordhoogte gestegen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl