Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:56
  • In Nederland geeft 40 procent van de bedrijven aan in hoge of zeer hoge mate te streven naar digitalisering, blijkt uit onderzoek van Rabobank.
  • Bedrijven die streven naar digitalisering hebben over het algemeen een hogere omzet.
  • Ook is de kwaliteit van het management vaak professioneler en geven ze meer uit aan de opleiding van hun personeel.
  • Lees ook: Jeff Bezos is meedogenloos als manager, maar investeert wel in mensen waar hij in gelooft

In Nederland geeft 40 procent van het bedrijfsleven aan in hoge of zeer hoge mate te streven naar digitalisering. Dat komt naar voren uit een enquête van Rabobank onder meer dan 1.500 bedrijven.

Een van de redenen om te digitaliseren is dat je meer omzet kunt behalen, laat onderzoek van de bank zien. Voor bedrijven die bezig zijn met digitalisering, is de kans groter dat ze in de afgelopen drie jaar hun omzet konden laten groeien vergeleken met bedrijven die niet bezig zijn met digitalisering.

De onderstaande grafiek laat zien wat er met de omzet kan gebeuren als je wel of niet digitaliseert.

Hoewel de vooruitzichten van een hogere omzet aantrekkelijk klinken, streeft lang niet ieder bedrijf naar digitalisering. Verder vallen grote verschillen per sector op.

Meer dan 65 procent van bedrijven in de informatie- en communicatiesector geeft aan in hoge tot zeer hoge mate in te zetten op digitalisering. In de sectoren bouw en horeca is dat slechts 25 procent. De grafiek hieronder laat zien hoe groot de verschillen tussen sectoren zijn op het gebied van digitalisering.

Daarnaast komt er uit het onderzoek naar voren dat grotere bedrijven eerder kiezen voor digitalisering dan kleine bedrijven.

Digitalisering kan veel veranderen in de organisatie en vragen om andere kennis en vaardigheden van werknemers. Het onderzoek toont aan dat het percentage werknemers met een hbo- of universitaire opleiding doorgaans veel hoger is binnen bedrijven die wel streven naar digitalisering, vergeleken met bedrijven die dat niet echt doen.

Bedrijven die streven naar digitalisering besteden ook meer uren aan training en opleiding van hun werknemers, aldus Rabobank.

Verder bestaat er een duidelijke samenhang tussen de mate waarin bedrijven beschikken over goede managementpraktijken en de mate waarin zij inzetten op digitalisering. Bedrijven die streven naar digitalisering hebben significant betere managementpraktijken, ook wanneer Rabobank in zijn analyse rekening houdt met bijvoorbeeld de omvang van bedrijven en de sector waarin ze opereren.

En dat is niet alles: bedrijven die de afgelopen drie jaar hun omzet zagen groeien, beschikken over het algemeen over een hoger niveau van managementpraktijken dan bedrijven die een stabiele omzet hadden of hun omzet zagen teruglopen.

Dit alles laat vooral zien dat digitalisering meer is dan alleen nieuwe technologieën invoeren die vaak onder de aandacht worden gebracht, schrijft Rabobank. Met name de kennis en vaardigheden van werknemers en de kwaliteit van de eigen organisatie lijken doorslaggevend te zijn voor digitalisering, concluderen kenners bij de bank.

LEES OOK: Waarom we juist nu leiders nodig hebben die ‘nee’ durven zeggen en scherpe keuzes maken