Digitalisering in de bancaire wereld en de bijbehorende voordelen worden afgeremd door de uitdagingen op het gebied van identiteitsverificatie.

In het rapport Digital Identity and the Future of Banking bespreekt Business Insider de belangrijkste achterliggende technologieën op het gebied van digitale verificatie.

Dit is een preview van het Business Insider Intelligence-rapport Digital Identity and the Future of Banking. Koop en download het rapport hier!

Digital-only banken, nieuwe regelgeving zoals PDS2 in Europa en veranderende consumenteneisen hebben er allemaal voor gezorgd dat banken ‘digital-first’ worden.

Maar: digitalisering en de bijbehorende voordelen worden afgeremd door de uitdagingen op het gebied van identiteitsverificatie.

Het checken van de identiteit van klanten ligt ten grondslag aan de belangrijkste processen van de meeste financiële diensten. Banken zijn verplicht om hun klanten te onderwerpen aan strenge identiteitscontroles, om fraude tegen te gaan en klanten te beschermen.

Er zijn talloze voorbeelden van pogingen om de online verificatie te stoomlijnen, maar tot nog toe is het niet gelukt om het probleem in zijn geheel aan te pakken.

Lees ook op Business Insider

Zo worden klanten vaak verplicht om complexe wachtwoorden aan te maken met tweestapsverificatie. Elke keer dat ze opnieuw inloggen moeten klanten weer door zo’n stappenproces heen. Dit zorgt niet alleen voor frictie bij gebruikers, maar kost de banken zelf ook geld. Iedere wachtwoordreset kost ze tot wel 70 dollar, volgens schattingen van Forrester Research.

Maar de problemen gaan verder dan deze kosten. Banken spenderen jaarlijks miljarden aan eisen waar ze aan moeten voldoen voor veilige identificatieprocessen. Dit terwijl wendbare, technologisch geavanceerde nieuwe spelers de traditionele banken op de hielen zitten met innovatieve diensten.

Wetgeving en concurrentie zijn slechts twee redenen voor banken om het voortouw te nemen bij de ontwikkeling van digitale identificatiesystemen.

De uitdaging op het gebied van digitale identiteit beperkt zich natuurlijk niet alleen tot financiële diensten. Banken die succesvol zijn in het ontwikkelen van hun eigen digitale ID-oplossingen, kunnen nieuwe zakelijke mogelijkheden aanboren als betrouwbare leveranciers van dit soort producten. Denk aan e-commerce, gezondheidszorg of openbare diensten.

In het rapport DIGITAL IDENTITY AND THE FUTURE OF BANKING bespreekt Business Insider Intelligence de belangrijkste achterliggende technologieën rond digitale identiteit. We leggen uit waarom banken de aangewezen groep zijn om het voortouw te nemen op het gebied van digitale identiteit.

Het rapport illustreert hoe spelers kunnen werken aan de ontwikkeling van schaalbare en effectieve digitale ID-oplossingen om pijnpunten in hun eigen bedrijf op te lossen en te profiteren van de mogelijkheden van een digitale identiteitsinfrastructuur.

De bedrijven die in dit rapport worden genoemd: Barclays, Belfius, BNP Paribas Fortis, Capital One, CIBC, Danske Bank, Desjardins, First American Corporation, Handelsbanken, ING, KBC/CBC, Mastercard, Microsoft, Orange, Proximus, Rabobank, RBC, Scotiabank, Signicat, SkandiaBanken, Sparbanken Gripen, Telenet, TD Bank.

Een paar van de belangrijkste lessen uit het rapport:

  • Digitalisering – gedreven door wendbare en innovatieve fintechs, regelgeving en dalende kosten van technologieën zoals smartphones – heeft de manier waarop klanten met hun bank omgaan veranderd.
  • Maar de inspanningen om de voordelen van digitalisering ten volle te benutten worden gedwarsboomd door inefficiënte identificatieprocessen, die nieuwe pijnpunten creëren voor banken en hun klanten.
  • Digitale ID-oplossingen, bestaande uit een informatieset om een persoon digitaal goed te kunnen identificeren, kunnen deze pijnpunten bij consumenten wegnemen.
  • Als het goed wordt gedaan, zullen banken het meest profiteren van digitale ID’s. Deze oplossingen helpen hen bij het verlagen van de onboarding en regelgevingskosten. Ook krijgen banken hierdoor de kans om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren.

Het rapport:

  • Geeft een overzicht van de belangrijkste uitdagingen die er op dit moment zijn bij identiteitsverificatie.
  • Het rapport geeft aan hoe digitale ID’s kunnen helpen bestaande pijnpunten bij deze verificatie te elimineren.
  • Verkent hoe digitale ID’s voor nieuwe inkomstenstromen bij banken kunnen zorgen.
  • Bespreekt een aantal succesvolle digital ID-inspanningen van banken en een mislukt project om de rol van banken te benadrukken bij het oplossen van de uitdagingen rond indentiteitsverificatie.

Geïnteresseerd in het volledige rapport? Koop en download het hier!