Dat signaleren het grootste Europese fotolaboratorium CeWe Color en
winkelketen Hema.

Foto’s duiken wel steeds vaker op in gedrukte fotoboeken en bijvoorbeeld op
T-shirts en koffiekoppen. Dit gaat ten koste van de los afgedrukte foto. De
fotoboeken maken een ongekende opmars door, CeWe spreekt over het afgelopen
halfjaar van een toename van 50 procent. Ook Hema zegt dat de boeken "zeer
populair” zijn.

Sinds het begin van deze eeuw zette de opmars van de digitale foto in. Volgens
schattingen van de Hema is de ouderwetse analoge foto in Nederland nog goed
voor een marktaandeel van 15 tot 20 procent. "Het aantal analoge rolletjes
daalt jaarlijks met 30 tot 45 procent”, zegt een woordvoerster van de Hema.

Groei digitale afdruk stokt
Voor de digitale foto begon de echte opmars in 2003 en groeide in de eerste
jaren met 100 procent per jaar. Maar ook aan die groei is nu een eind
gekomen. "In de eerste helft van dit jaar was sprake van een daling van 15
procent ten opzichte van vorig jaar”, zegt een woordvoerder van CeWe.

"Na jaren van zeer sterke stijging van het aantal digitale afdrukken zijn we
inmiddels op het punt aangekomen dat dit zal gaan dalen onder invloed van de
opkomst van gedrukte fotoalbums”, zegt de Hema-woordvoerster.

Zowel Hema als CeWe stelt dat Nederland in de wereld voorop loopt bij het
maken van fotoboeken. Volgens CeWe zou dat te maken hebben met de hoge
penetratie van snel internet in Nederland en de ondernemende geest. "Mensen
proberen dingen graag uit."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl