Dat blijkt uit een brief die staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager
woensdag naar de Tweede Kamer stuurde.
De Jager heeft op verzoek van de Tweede Kamer laten berekenen hoe hoog de
belastingdruk op verschillende soorten auto’s is. Bij personenauto’s is het
ministerie van Financiën uitgegaan van twee situaties: een middenklasser die
zo’n 11.500 kilometer per jaar rijdt, en eentje die ruim 30.000 kilometer
per jaar aflegt.
Daarbij zijn over een periode van 13 jaar de kosten voor de brandstofaccijns,
de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting bpm meegenomen.
Diesel goedkoper bij 30 duizend km
Voor de automobilist die 11.500 kilometer per jaar aflegt, is degene die op
lpg of benzine rijdt relatief goedkoop uit met jaarlijkse kosten van
respectievelijk 1.282 euro en 1.542 euro. De dieselrijder betaalt fors meer
met 1.940 euro per jaar.
Wie veel kilometers aflegt, is als dieselrijder bij 30.000 kilometer per jaar
2.331 euro per jaar kwijt aan belastingen. Dit is minder dan de
belastingdruk op benzine-motoren (2.526 euro), maar blijft meer dan lpg
(1.376 euro).
Zie de grafiek: Belasting
op auto.
Milieuheffing
De Jager geeft in de uitleg aan dat het om cijfers over 2007 gaat. In 2008 is
voor lease-rijders een lagere belastingdruk geïntroduceerd voor zuinige
auto's van de zaak. Voor diesels gaat het om auto's die een uitstoot van
koolstofdioxide van minder dan 95 gram per kilometer kennen.
Voor 'zeer zuinige auto's' is de bijtelling voor de inkomstenbelasting
verlaagd van 25 procent naar 14 procent van de cataloguswaarde.
In 2009 komt er een nieuw tarief van 20 procent van de cataloguswaarde voor
'zuinige auto's.' Voor diesels gaat het om een uitstoot van koolstofdioxide
tussen de 96 en 116 gram per kilometer.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl