Vorige week viel de door Amazon geproduceerde serie Transparent in de prijzen bij de Golden Globes. Maandag kondigde het internetwarenhuis aan ook zelf films te willen gaan maken.
Dit jaar moeten de eerste Amazon-speelfilms in de steigers gezet worden, maakte het bedrijf maandag bekend, meldt CNN. Amazon noemde geen specifieke filmprojecten, maar liet wel weten dat de films eerst in de bioscoop komen en daarna worden verkocht via de streaming videodienst van het bedrijf.
Twaalf films per jaar
Topman Roy Price van Amazon Studios zegt “tegen de twaalf films per jaar” te willen maken. Amazon beroemt zich erop dat het de films eerder online zal aanbieden dan andere abonneediensten. “Terwijl films normaal pas 39 tot 52 weken na hun bioscooppremière op abonneediensten komen, zullen Amazon-films al na vier tot acht weken na hun première online te zien zijn”, aldus een persbericht.
Het filmplan past in Amazon’s streven om meer mensen te verleiden om lid te worden van z’n Prime-programma, schrijft Bloomberg. Dat kost 99 dollar per jaar. In dat kader wil Amazon niet langer alleen distribueren, maar ook zelf producten gaan maken. Dat geldt kennelijk ook voor de streaming content.
Concurrentie met Netflix en HBO
Bovendien is Amazon op die markt in een concurrentiestrijd verwikkeld met Netflix. Die abonneedienst produceert zelf ook al films, en probeert de tijd tussen bioscoop- en onlinepremière te verkorten. Anders dan Amazon gaat Netflix experimenteren met gelijktijdig ‘roulement’ – de opvolger van Crouching Tiger, Hidden Dragon’ komt in augustus gelijktijdig in bioscopen en op internet.
Netflix en Amazon zijn nu al een concurrent van betaalzenders als HBO, bekend als producent van series als Game of Thrones. Als abonneediensten moeten ze klanten over de streep trekken om de abonnementskosten te betalen. Productiehuizen zijn geneigd hun beste 'content' niet aan de abonneediensten te gunnen.
Gefrustreerde regisseurs
Topman Price zegt dat Amazon graag als 'afvoerputje' fungeert voor regisseurs die gefrustreerd raken door Hollywood. "Die hebben te vaak moeite om frisse en gewaagde verhalen te mogen vertellen die een publiek verdienen."
Het door Amazon geproduceerde Transparent kreeg vorige week als eerste online serie de Golden Globe voor beste televisieserie. Hoofdrolspeler Jeffrey Tambor won bovendien de Golden Globe voor beste acteur. Tambor speelt in de serie een vader van drie, die ervoor uitkomt dat hij zichzelf een vrouw voelt.
Voor het plan moet Amazon het wel op een akkoordje gooien met bioscoopketens. Die staan allicht niet te trappelen: de periode waarin zij het exclusieve vertoningsrecht hebben is wel erg kort. Maar wellicht hebben ze geen andere keus.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl