Een juridisch probleem? Stuur gewoon een appje, dan weet je vaak kort erna al waar je aan toe bent. Dat is simpel gezegd het idee van legaltech start-up HelloLaw. Volgens oprichter Moritz Delbrück is de huidige relatie tussen cliënten en advocaten achterhaald. ‘Als je autopech hebt, helpt de ANWB je weer snel op weg. Waarom zou dat ingewikkelder moeten zijn bij juridische problemen?’

De Uber of Airbnb van de juridische wereld? Moritz Delbrück lacht. Als de Duitse oprichter van HelloLaw zijn bedrijf ergens mee vergelijkt is het eerder de good old ANWB. ‘We willen een club zijn, die zijn leden snel en veilig weer op weg helpt.’ HelloLaw is een legaltech start-up. Voor een vast bedrag per jaar kun je er onbeperkt juridische vragen stellen. Als consument, maar ook als ondernemer. Bijvoorbeeld vragen over contracten, personeel of leveranciersafspraken. HelloLaw geeft je snel advies. Delbrück: ‘Zoals de ANWB onderzoekt wat er mis is aan je auto. Ook geven we je de beste opties om je probleem aan te pakken.’ Sinds de start in juli 2017 beantwoordt HelloLaw iedere maand honderden juridisch vragen.

Je kunt toch gewoon bij een advocaat aankloppen?

‘De relatie tussen cliënten en advocaten is achterhaald. It’s broken’, zegt Delbrück. ‘Advocaten zijn heel goed in wat ze doen: rechten. Maar niet in de service die past bij 2018. Mensen – zeker ongeduldige ondernemers – willen snel contact, bijvoorbeeld via WhatsApp of telefoon. Ze hoeven geen uitgebreide afspraak op een mooi kantoor of een hele papierwinkel. Wel: gewoon kort bellen of appen om te weten wat hun juridische opties zijn.’

Hoe pakt HelloLaw dit dan aan?

‘We vertrouwen sterk op technologie. In onze communicatie: onze leden kunnen ons altijd bellen of appen via Facebook of WhatsApp. Maar vooral ook in het slimme gebruik van data. We hebben HelloLaw gebouwd op wat eerst Jurofoon was: een juridische hulplijn die een jaar of 18 heeft bestaan. Daardoor hebben we een database met meer dan 500.000 juridische vraagstukken. Zo kunnen we vragen veel sneller en gerichter beantwoorden.’

Kun je daar een voorbeeld van geven?

‘Ondernemers sturen ons regelmatig een juridische overeenkomst, bijvoorbeeld een arbeidscontract, met de vraag of we die willen checken. Zo’n document kunnen wij automatisch vergelijken met de contracten in onze database. Is een bepaalde clausule duidelijk anders dan in vergelijkbare documenten, dan geven onze juristen daarover gericht advies. Dat scheelt tijd en geld. Sommige juridische handelingen komen bovendien zo vaak voor, dat je ze veel beter kan automatiseren. Zo hebben we bijvoorbeeld een tool gebouwd om eenvoudig online bezwaar te maken tegen verkeersboetes.’

Start nu met HelloLaw

Of stuur een whatsapp

Data in plaats van advocaten?

‘Nee, hoor. Wij hebben zelf juristen op kantoor. En we werken veel samen met advocatenkantoren. Alleen: een afspraak met een advocaat is vaak gewoon niet nodig. Of niet wenselijk. Wil je snel een antwoord dan zit je niet per se te wachten op een afspraak die pas een week later kan plaatsvinden. 80 procent van alle vragen die we krijgen, kan HelloLaw zelf snel beantwoorden, zonder dat we extra kosten in rekening brengen. Soms is een vraag echter complex. Of er komt veel emotie bij kijken, zoals bij een scheiding of een ruzie met een zakenpartner. Dan verwijzen we door naar een gespecialiseerde advocaat. Net zoals de ANWB je soms doorverwijst naar een goede garage in de buurt. Zo helpt HelloLaw advocatenkantoren ook: zij kunnen zich op hun juridische specialisme concentreren; wij zijn goed in service en klanten werven.’

Waarom kiest een ondernemer voor HelloLaw?

‘Ik ben zelf ondernemer. En als het gaat om juridische zaken vinden ondernemers twee dingen belangrijk. Eén: wat kost het? Bij een advocaat weet je vooraf niet wat een advies je gaat kosten. Terwijl die advocaat voor de meeste vragen helemaal niet nodig is. HelloLaw werkt met een vaste prijs. Twee: tempo. Je wil gewoon snel je opties weten. Zelf laat ik mijn contracten altijd checken. Maar ik wil geen uitgebreide analyse. Kijk gewoon maximaal 30 minuten en zeg me dan of het document goed is of niet. Staat dit contract op groen, op oranje of op rood?’

Hoe ziet jullie toekomst er uit?

‘Zonnig’, lacht Delbrück. ‘Op ons kantoor in Maastricht werken nu zo’n 40 collega’s, voor ruim 13.600 klanten. We hebben in 2017 nauwelijks reclame gemaakt, maar toch weten veel ondernemers ons al te vinden. Gewoon, door op Google te zoeken naar hun juridische vraag. Natuurlijk is het voor sommige mensen even wennen, dat je voor veel vragen geen advocaat meer nodig hebt. Maar de behoefte blijkt groot. Naast Nederland hebben we HelloLaw net ook gelanceerd in Italië en België. En we hopen later dit jaar ook in Frankrijk te starten.’

Juridisch advies voor je onderneming

HelloLaw geeft ondernemers snel en helder juridisch advies. Of je nu vragen hebt over het opstarten van je bedrijf, over personeel of over een klant die niet wil betalen. Met een zakelijk abonnement bij HelloLaw krijg je toegang tot onbeperkt juridisch advies. Start nu met HelloLaw.

Dit is het tweede artikel in een reeks van De Maand van Juridisch advies. De maand van Juridisch advies wordt mogelijk gemaakt door HelloLaw. Wij zijn er voor jouw onderneming met snel, praktisch en begrijpelijk juridisch advies.

Lees ook