Lekker, gezond en duurzaam. Als het aan de Amsterdamse startup Seamore ligt eet Nederland straks zeewier alsof het pasta is. Volgens oprichter Willem Sodderland kent de zeegroente veel mogelijkheden: “Over tien jaar is zeewier een vast onderdeel van ons eten.” 

Het eerste wapenfeit van Seamore is in aantocht: de introductie van het product I sea pasta. Geen echte pasta, maar op een tagliatelle lijkend zeewier. Met een crowdfundingscampagne hoopt het bedrijf een eerste oogst zeewier uit het Ierse deel van de Atlantische Oceaan te financieren en te verwerken tot pasta.

Wie meedoet aan de campagne als financier — met een inleg die kan variëren tussen de vijf en 1.250 euro — krijgt een bepaalde hoeveelheid I sea pasta en maakt het vermarkten van het restant van de oogst mogelijk.

Via de website oneplanetcrowd.nl hoopt Seamore eind mei in totaal 15 duizend euro te hebben opgehaald bij particulieren. En het gaat de goede kant op: momenteel staat de teller voor de inleg op 69 procent met nog 21 dagen te gaan.

Een zeewiersalade zonder zeewier?

Het is november 2013. Willem Sodderland is op vakantie op het Spaanse eiland Ibiza, als hij in een restaurant met een paar anderen een Seaweedsalad besteld.  Hij krijgt een inderdaad een bord geserveerd, maar daarop kan hij nergens de zeewier ontdekken. Sodderland: “Toen wees mijn vrouw naar de groene slierten. Volgens mij is dat het, zei ze.  Ik zei: dat kan natuurlijk niet, want dat is pasta. Toen ben ik naar de chef-kok gelopen en die zei dat het echt zeewier was. Het kwam zo van de rotsen af.”

Maar hoe smaakt het eigenlijk? “Het heeft niet zo’n hele sterke smaak, maar het is een klein beetje zilt. Niet heel zout, maar een beetje proef je het wel. Het is een milde smaak, zodat je het net als met pasta heel goed met andere smaken kunt combineren.”

Het team van Seamore, met uiterst rechts Willem Sodderland.

Het team van Seamore, met uiterst rechts Willem Sodderland.

Sodderland benadrukt dat er ongeveer tienduizend soorten zeewier zijn, met allemaal een andere smaak. “De meeste mensen denken zeewier is zeewier. Dat zie je weleens op het strand, heel soms op je bord of het zit door je sushi heen, maar dat ligt dus anders. Dit zeewier (genaamd Himanthalia, red.) heeft een echte bite.”

Lees ook op Business Insider

“Ik wist aanvankelijk van niks”, vervolgt de ondernemer, die overigens ook de oprichter is van Buzzer, een social marketingbureau. “Nou ja, ik wist één ding: stel je voor dat je de helft van alle pasta in de wereld kan vervangen door zeewier. Ten eerste is dat qua smaak heel interessant, want het is ontzettend lekker spul. Het is ongelooflijk gezond en ook nog eens veel duurzamer.Daarnaast groeit de totale wereldbevolking naar 9 miljard mensen en die moeten allemaal wat eten. Op het land komt steeds minder plaats, dus we moeten wel naar de zee kijken!”

Sodderland ziet een miljardenmarkt in potentie. “De wereldwijde markt van pasta is 20 miljard euro. Al zou je daar al maar een klein stukje van pakken, dan zou dat al fantastisch zijn.”

Van de zee naar het restaurant en de supermarkt

“Ik ben mij er twee jaar geleden verder in gaan verdiepen. Zeewier bestaat al miljoenen jaren, maar slechts een heel klein deel ervan wordt gebruikt”, aldus Sodderland. Zo ontdekte hij dat er een klein Spaans bedrijfje zeewier oogstte en het doorverkocht aan een paar restaurants. Daarnaast bleek Yotam Ottolenghi, een wereldberoemde kok en schrijver van kookboeken toevallig twee recepten met de zeegroente te hebben bedacht. “Er wordt dus zeker mee gekookt, maar traditioneel is het zeldzaam en relatief duur.”

Het eerste half jaar was Sodderland bezig om onderzoek te doen naar zeewier. Om het te vinden, om het thuis te krijgen, om het aan de kinderen te geven zonder dat ze het wisten en om te praten met zeewierdeskundigen, onder andere van de Universiteit Wageningen.

Later startte hij ook een testgroep bestaande uit 75 familieleden, vrienden, diëtisten en anderen voedingsdeskundigen: “Ze vonden het lekker en zagen er gelijk heel veel mogelijkheden in. De één maakte er een soort spaghetti bolognese van en de ander ging het combineren met vis”, aldus Sodderland.

Zeewier als groeimarkt

Vijf maanden geleden besloot Sodderland: dit wordt mijn volgende bedrijf. “Toen dacht ik pas echt: dit heeft zoveel potentie. Niet alleen deze soort, maar zeewier in het algemeen. Sindsdien richt Seamore zich op het vervangen van bestaande producten met zeewiervariaties. Sodderland: “Denk aan de pasta, maar bijvoorbeeld ook aan zeewiermeel om in te toekomst brood en koekjes mee te bakken. Ik wil echt die tienduizend soorten zeewier afstruinen om te kijken wat we daar allemaal mee kunnen.”

En het gaat goed, zo zegt Sodderland zelf. “Als ondernemer denk ik: jongens we gaan nu nog veel verder, maar ik ben heel trots op wat wij in zo’n korte periode gerealiseerd is. Ik krijg ook het gevoel dat investeerders merken dat dit het juiste moment is voor wat wij aan het doen zijn.”

zeewierpasta

Zeewierpasta is momenteel nog een zeldzaamheid in de winkel. Volgens Sodderland biedt Ekoplaza het aan voor omgerekend 10 euro per honderd gram. “Onze prijs tijdens de crowdfundingactie ligt afhankelijk van de hoeveelheid die je bestelt tussen de 3,25 euro en 4,25 euro per 100 gram. Dat is dus ongeveer 55 tot 65 procent lager dan bij de Ekoplaza.” Bovendien ziet hij kansen door schaalvergroting. “We verwachten dat de winkelprijs na de crowdfunding op 4,50 euro per 100 gram uitkomt. Over twee jaar zou de winkelprijs per 100 gram onder de 4 euro uit kunnen komen.”

Sodderland is ambitieus en heeft een duidelijk doel waar zijn bedrijf over twee jaar staat. Nu is het nog een startup en niet winstgevend, maar over enkele jaren moet het bedrijf volstrekt internationaal opereren en wereldwijd actief zijn op de belangrijkste markten. ” Straks zijn we voortdurend aan het scouten naar nieuwe producten en technieken om onze kennis uit te breiden. En dan hebben we een portfolio van minimaal zes tot acht producten. Niet alleen in de pasta, maar in alle categorieën.”

Lees ook

Superfoods zijn pure marketing, daar prikt de Keuringsdienst genadeloos doorheen

Zwaluwspuug in je koffie: bereikt booming business Azië ook het Westen?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl