Merken bewijzen zichzelf en hun doelgroep een dienst als ze in problemen denken, zegt Julian Stevense in een drieluik over probleemdenken.

Toen ik vijftien jaar geleden besloot om mijn eigen merkadviesbureau op te richten had ik mijzelf als doel gesteld om klanten te helpen hun (merkgerelateerde) problemen sneller, beter en blijvender op te lossen. Mijn eigen ervaring met adviseurs was namelijk niet bijster positief. Ik vond het eerlijk gezegd vrij schokkend om te zien hoe snel diverse adviseurs hun oplossing aan mij kwamen presenteren zonder mij überhaupt te hebben gevraagd wat mijn probleem was.

Het woord probleem kwam ook niet naar voren in hun presentaties. Er werd gesproken over het inzicht en over de oplossing, maar het woord probleem werd zorgvuldig vermeden. Een vraagstuk, uitdaging of – nog mooier – een ‘challenge’ kwam nog wel eens ter sprake. Ook het woord obstakel werd soms voorzichtig genoemd, maar mij op de man af vragen wat mijn probleem was werd met zorg omzeild. En dus vroeg ik mij regelmatig af, ook hardop, wanneer men vol enthousiasme de oplossing kwam presenteren, of men wel wist wat mijn probleem eigenlijk was.

Natuurlijk stel ik het wat extreem, oplossingen komen natuurlijk nooit volledig uit de lucht vallen, maar hoeveel kennis hebben we echt van het probleem van de klant voordat we voor hen aan het werk gaan? En hoeveel van ons durven het probleem te benoemen, zeker als het gevoelig kan liggen bij de klant?

Lees verder op Adformatie.nl »

Meer weten over probleemdenken?

Julian Stevense is één van de sprekers tijdens het Advanced Marketing Program van Nyenrode in samenwerking met Adformatie. Meer informatie vind je op de website van Nyenrode.