“Met een witte blijf je zitten”, was lange tijd het devies voor wie een auto wilde kopen. Maar uit onderzoek van Z24 blijkt dat dat niet meer opgaat: zwarte en grijze auto’s dalen sneller in waarde. En Nederland houdt van oranje.

De Nederlandse autorijder houdt van ‘saaie’ kleuren: grijs en zwart zijn bijzonder populair bij autokopers, concludeerde het weblog Sargasso onlangs . Ook wit is aan een opmars bezig, terwijl de gekleurde auto steeds minder wordt gekocht.

Ruim driekwart van de auto’s is grijs, zwart of wit, terwijl er in de jaren 90 ook nog een flink aantal rode, groene en blauwe auto’s werd verkocht. Maar welke invloed hebben die kleuren op de prijsontwikkeling van de auto’s?

Z24 verzamelde gegevens van tegen de 170.000 occasions die eind februari werden aangeboden op Autotrack.nl en Autotrader.nl. Het gaat om auto’s van boven de 500 euro en niet jonger dan twee jaar oud. Om een goede vergelijking te kunnen maken, zijn sommige kleuren samengevoegd. Grijs en zilver zijn in een klasse gevoegd en ook bruin, brons en beige vallen onder dezelfde noemer.

Populaire kleuren verliezen waarde sneller

Uit de inventarisatie blijkt dat de traditionele kleuren als zwart, grijs en blauw, de kleuren die onder occasions het vaakst worden aangeboden, relatief snel in waarde afnemen. Opvallendere kleuren als oranje, rood, geel en wit doen het daarentegen vrij goed. Oranje auto’s zijn het meest waardevast en blijft als enige onder een waardevermindering van 11 procent per jaar. Groene auto’s dalen gemiddeld als enige met meer dan dertien procent per jaar. Zie ook de grafiek ‘Kleuren: prijsafname per jaar’.

Wat opvalt is dat er vooral heel veel middenklassers rond rijden in de kleuren grijs, zwart en blauw.
Zo zijn er opvallend veel Opel Astra's, Ford Focussen en BMW3's in deze kleuren.

Bij witte auto's domineren de kleinere auto's als Fiat 500 en Peugeot 107 en, niet onverwacht, bedrijfswagens (Ford Transit en Volkswagen Caddy). Bij opvallende kleuren als rood zie je vaker kleinere voertuigen, bijvoorbeeld de Toyota Aygo en de Suzuki Swift.

Ook oranje is een kleur voor kleinere auto’s, voornamelijk de Kia Picanto, Suzuki SX4 en de Suzuki Swift.

Dat verklaart mogelijk ook waarom populaire kleuren sneller waarde verliezen: kleine auto’s blijven over het algemeen langer waardevast dan grote auto’s.

Tien meest aangeboden auto’s

Maar wat voor kleur moet je nu kiezen als je een nieuwe auto aanschaft met de inruilwaarde in je achterhoofd?

Een vergelijking tussen de tien meest aangeboden auto’s laat zien hoe de waardedalingen van de kleuren uiteenlopen binnen verschillende type auto’s. Waar de bruine Volkswagen Golf (12,32 procent tegen 12,09 gemiddeld) en BMW 3 (15,24 procent, gemiddeld 14,05 procent) tot de minst waardevaste kleuren behoren, doet bruin het juist erg goed bij de Ford Focus (11,04 procent tegen een gemiddelde van 13,06 procent) en in het bijzonder bij de Volkswagen Polo (6,15 procent, gemiddeld 10,68 procent). Voor alle verschillen, zie de grafiek hieronder. Kies verschillende types in het dropdown menu.

Conclusie? Het is vooral een kwestie van hopen dat de kleur van jouw auto als je hem wilt verkopen op dat moment in de mode is. Met grijs of zilver zit je altijd wel goed. En een witte raak je echt ook nog wel kwijt. Het nieuwe adagium om de occasionmarkt: groen? Niet doen!

Lees ook

Welke occasion is het meest waardevast? Ford Fiesta en VW Polo

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl