Een van de grootste marketingevenementen staat voor de deur, je bent een wereldmerk, en je bent níet een van de officiële sponsors. Wat nu?

Heel wat grote merken zorgen op creatieve wijze dat ze toch hun graantje meepikken van alle media-aandacht voor het Wereldkampioenschap voetbal. En dan op iets subtielere manier dan Bavaria (weet je nog, de gearresteerde Bavaria-meisjes in 2010?) Hier een paar strategieën op een rijtje, gelezen bij Quartz.

Nike

Aartsrivalen Nike en Adidas vechten een felle strijd uit rond het WK. Adidas is de officiële sponsor. Maar Nike sponsort meer landenteams, en sponsort meer topspelers dan Adidas.

Apple

Apple heeft net op tijd koptelefoonmaker Beats overgenomen, zo lijkt het. Vlak voor het WK komt Beats met deze briljante reclame.

Iets wat de conservatieve marketingafdeling van Apple nooit gedaan zou hebben – tegenvaller voor Apple’s rivaal Samsung, officiële sponsor van het WK.

Pepsi

Pepsi doet een Nike-trucje: reclame opnemen met sterrenspelers, gesitueerd in Brazilië, en dan gewoon de naam van het toernooi níet noemen. Daar sta je dan, Coca Cola.

Mastercard

Kun je het WK niet sponsoren? Dan maar andere sportevenementen. Mastercard raakte in 2007 de sponsorrechten van FIFA kwijt aan Visa. De kredietkaart richtte zich vervolgens op het EK en de Champions League, en het Wereldkampioenschap rugby dat vorig jaar in Engeland werd gehouden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl