Het selectieproces die bij een willekeurig bedrijf voor een willekeurige baan kan soms weken in beslag nemen.

Wat doe je als ondernemer wanneer er maandelijks duizenden sollicitaties binnenstromen voor een handje vol vacatures? Alles lezen zoals een L’Oréal in de hoop dat je het grote talent niet mist?

De oplossing is dichterbij dan dat je misschien denkt. De Nederlandse Rina Joosten-Rabou richtte vier jaar geleden met drie partners het Chinese Seedlink op. Een bedrijf dat met technologie voor kunstmatige intelligentie (AI- artificial intelligence) het selectieproces bij sollicitaties efficiënter wil maken veranderen.

Het bedrijf wordt vanuit Shanghai geleid door Robin Young. Joosten is Chief Commercial Officer begeleidt de uitbreiding naar Europa – om te beginnen Amsterdam.

Robot maakt selectie sollicitanten

Het op kunstmatige intelligentie gebaseerde algoritme creëert bijvoorbeeld drie open vragen op basis van de competenties die bij de vacature komen kijken.  Denk aan leiderschap of creativiteit.

Die vragen worden eerst beantwoord door medewerkers van het bedrijf en daaruit wordt een model ontwikkeld, zodat je onderscheid kunt maken tussen goede en mindere sollicitanten. Gaan de sollicitanten met de vragen aan de slag, dan komt volgens Seedlink het talent al snel bovendrijven.

Als werkgever hoef je geen tijd meer te investeren in talloze sollicitatiegesprekken en cv's. De robot analyseert alle antwoorden en geeft direct een uitslag.

"Onze machine leest en interpreteert taalgebruik van kandidaten", zegt Joosten Rabou dinsdag in FD. "Het is bewezen dat taal meer voorspellende waarde heeft dan een cv." Als voorbeeld geeft ze een case voor een instelling voor dementiezorg, daar voorspelt het algoritme 85 procent accuraat wie succesvol is in de betreffende baan.

Iedere kandidaat krijgt bijvoorbeeld de vraag wat hij nou goed leiderschap vindt. De algoritmes abstraheren op basis van overeenkomsten in taalgebruik een perfect antwoord.

Vestiging in Amsterdam

Dinsdag opent Joosten-Rabou in Amsterdam de eerste Europese vestiging van Seedlink. Het bedrijf uit Shanghai heeft ook al veel Europese klanten zoals L'Oréal, Heineken, PwC, Danone en Inditex.

Joosten-Rabou verwacht dat over tien jaar "het grootste deel" van de multinationals voorspellende algoritmes gebruiken voor hun sollicitatieprocedures, vertelt ze aan het FD.

Tijdens haar werk in China ontdekte ze hoe ouderwets het er in de recruitmentwereld aan toe gaat. Het probleem is volgens haar dat er te veel vanuit vooroordelen wordt gehandeld. Joosten-Rabou denkt dat artificiële intelligentie die vooroordelen uit het beslissingsproces wegnemen.

De selectie wordt volgens de onderneemster juist eerlijker. De robot kijkt alleen of iemand geschikt is en niet naar leeftijd, geslacht of achtergrond. "Een mooi voorbeeld vind ik de kandidate uit Zambia, die al vaak was afgewezen nog voordat ze werd geïnterviewd." Uiteindelijk werd zij door de computer geselecteerd als toptalent.

LEES OOK: Waarom Lucid Motors denkt wél de concurrentie met Tesla aan te kunnen