Chocola wordt steeds dominanter op de Nederlandse snoepmarkt. Dat heeft mede te maken met de veranderende perceptie over suiker in andere snoepsoorten en het relatief gunstige imago van chocola.

Nederlanders snoepen steeds minder en dat is terug zien in de winkelstraat. Het aantal snoepwinkels is sinds 2005 met een kwart gedaald, schrijven economen van ABN Amro in een analyse van de snoepmarkt.

Zaken die gespecialiseerd zijn in chocolade vormen een uitzondering en groeien juist in aantal.

Kenners van de bank wijten de teruggang van snoepwinkels aan het negatieve imago van suiker. Nederlanders zijn zich steeds bewuster van de negatieve gevolgen ervan voor de gezondheid, waardoor de suikerconsumptie in de afgelopen tien jaar met 10 procent is afgenomen. In de verkoop van snoepgoed zit daardoor amper groei, aldus ABN Amro.

Chocola doet het met een stijging van de verkoopwaarde van 20 procent in de afgelopen vijf jaar stukken beter. De lekkernij heeft een gezonder imago dan ander snoep, mede dankzij varianten met een hoog cacaogehalte, weinig suiker of een vegan label.

Ook wordt er meer geïnnoveerd in repen met bijzondere ingrediënten, zoals avocado of thee. Winkeliers die zich vooral op chocolade richten profiteren van die populariteit. Hun vloeroppervlakte in winkelgebieden is sinds 2005 verdubbeld.

Onderstaande 5 grafieken uit het rapport van ABN Amro geven een beeld van de opmars van chocola:


Chocola eenzame groeier in de snoepmarkt


Veel nieuwe productintroducties van chocola


Meer nichespelers met speciale, duurdere varianten groeien


Chocoladewinkel wint van snoepwinkel


Omzet uit chocola stijgt


LEES OOK: Paaseitjes: bij deze supermarkten en andere ketens zijn ze het goedkoopst – en hier vind je de paaseitjes met de minste calorieën