Supermarkten en internetwinkels boekten hogere omzetten in de eerste maand van 2014. Bij non-food winkels nam de krimp in veel gevallen af.

De Nederlandse detailhandel heeft in januari 0,8 procent meer omgezet dan in de eerste maand vorig jaar, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De laatste keer dat de omzetontwikkeling van de branche in de plus eindigde was in juli vorig jaar.

De prijzen lagen in januari 0,2 procent hoger dan een jaar eerder en het verkochte volume groeide met 0,6 procent. Het CBS schrijft de stijging vooral toe aan een gunstigere samenstelling van de koopdagen.

Meer omzet supermarkten

Dit speelde vooral bij supermarkten en voedselspeciaalzaken, die 2 procent meer omzet behaalden. Na correctie voor het koopdageffect was zowel de omzet als het volume van de detailhandel vergelijkbaar met een jaar geleden.

Non-food: minder krimp

Voor non-foodwinkels, die evenveel omzet behaalden als in januari 2013, was het de eerste maand zonder krimp sinds september 2012. Daarbij waren er wel de nodige verschillen.

Winkels in bovenkleding boekten een plus van 5,1 procent. Bij doe-het-zelfartikelen nam de krimp af tot 0,3 procent, tegen een min van 7,2 procent in december.

Internetwinkels

De omzet van de postorderbedrijven en internetwinkels kwam in januari ruim 7 procent hoger uit dan een jaar eerder. Dit is een beduidend kleinere omzetstijging dan in december in de boeken ging, maar wel vergelijkbaar met de groei in de overige maanden van 2013.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl