Een woordvoerder van de curatoren bevestigde woensdag een bericht hierover in
De Telegraaf. Volgens de zegsman is er bij de klanten enige verwarring
ontstaan rondom de maandelijkse betalingen voor leningen of hypotheken.
"Als gevolg van de noodregeling bij DSB op 12 oktober is het inkomend en
uitgaand betalingsverkeer door banken stilgelegd. Wij hebben gevraagd of
mensen daarom eenmalig het geld handmatig willen overmaken en de curatoren
gelijktijdig een machtiging te geven voor een automatische incasso voor de
toekomst", aldus de zegsman.
Een deel van de klanten heeft echter nog niet voldaan aan de oproep. Volgens
de woordvoerder van de curatoren gaat het om een klein aantal. "Veruit het
grootste gedeelte heeft gewoon betaald." Aantallen kon hij niet noemen.
Reguliere incassobeleid
Volgens de zegsman heeft de onrust rondom DSB in het algemeen niet geleid tot
een slechtere betalingsmoraal bij klanten. Wel wijst hij erop dat mensen
worden gehouden aan hun betalingsverplichtingen. Hij wijst erop dat het
reguliere incassobeleid gehandhaafd blijft. "Dus het zou kunnen dat als
mensen niet betalen, zij op een gegeven moment een BKR-registratie krijgen",
stelde hij. Iemand met een BKR-registratie staat te boek als wanbetaler, wat
het moeilijk maakt om leningen af te sluiten.
Door de ontstane situatie hebben veel klanten van DSB vragen. Daarom hebben de
curatoren besloten een callcenter op te zetten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl